Egy várost akartam építeni a gyerekekkel. Először a LEGOra gondoltam, mint építőanyag, de hamar kiderült, hogy most éppen a legtöbb darab be van építve és nem is áll szándékukban szétszedni az építményeket. Így elkezdtem keresni a neten városépítő társasjátékat. Így bukkantam az Alhambrára.
Az Alhambra egy stratégiai játék, aminek a célja egy alhambra (erőd) felépítése néhány egyszerű szabály alapján. Az különböző értékű és árú építményeket pénzért lehet megávásárolni és adott szabályok szerint kell beépíteni. A játékszabály itt megtalálható.
Mi lecseréltük és átalakítottuk az épületeket, hogy egy várost tudjunk felépíteni belőle.
A játék kellékei között szerepelnek a várost alkotó épületek, egy piaclap és pénz. Mi a többi kelléket nem használjuk, így azt el sem készítettük.
A mi városunkban vannak boltok, iskolák, házak, őrtornyok, várak és sportpályák. Az épületeket A/4 méretű papír feldarabolásával készítettük el. Sajnos a fiúk nem tudtak több dolgon sem megegyezni, így a kártyák nagy része az én munkám lett. Jó esetben ezt a gyerekek szebben, jobban, kreatívabban meg tudják oldani, mint a szülők. És persze úgy érdekesebb is.
Megrajzoltuk a kártyákat, elkészítettük a feliratokat, kiszíneztük, lamináltam őket hideglaminálóval majd felvágtam és kész is a játék fő alkotórésze.
Épületek a játékhoz |
Ahhoz, hogy az épületeket többcélúan tudjuk használni az alábbi módosításokkal készültek:
Dávid elkészítette a piaclapot, pénz helyett pedig UNO kártyát használunk fizetőeszközként.
Piaclap és fizetőeszközök |
Az értékelőlap nem készült el, a pontokat mindig a játékszabályból nézzük.
Nekünk nincs táblánk az előrehaladás jelzésére sem. Felírjuk az értékelő körökben egy papírra, hogy kinek mennyi pontja van és a végén összeadjuk. Ezzel legalább gyakorlunk egy kis matekot is. De lehet úgy is csinálni, hogy elővesztek egy elég sok mezővel rendelkező játéktáblát és azon lehet előre lépkedni. Nekünk 100 mezős táblánk van, lehet, hogy egy kis bővítéssel megfelelő lenne erre a célra is.
Fejlesztettük vele a logikánkat, szórakoztunk, összeadtunk 13-ig, taktikáztunk, együttműködtünk és nyelvet tanultunk.
Városok összekötve |
A játék elkészítése 5-6 órát vett igénybe.
Az általunk készített verzióban vékonyak az épületkártyák és a pénz is, így nem olyan kellemes megfogni őket, mint a maszívabb elemeket egy játékban.
Most már kicsit bánom a laminálást, mert amikor majd egyszer kidobásra kerül a játék, akkor a műanyag szennyezi a környezetet. A következő játékunk erősebb papírra fog készülni, így nem kell laminálni. Ami a tartósságot illeti, szerintem nem lesz gond a papírral sem. Az biztos, hogy hamarabb fog koszolódni, de úgy gondolom, hogy a műanyag mellőzése ennyit megér.
Egészen hosszú játék az Alhambra, legalább 1 óra játékidővel kell számolni. Legalább 3 főnek érdemes elkezdeni, mert nagyon hosszúra tud nyúlni 2 fővel és kevésbé érdekes is a pontozás miatt.
Ha csak ketten játszunk, akkor vagy kevesebb pénzt vagy kevesebb épületet használunk a játék során, hogy ne legyen túl hosszú.
Különböző stratégiákat érdemes kipróbálni, hogy mit mikor érdemes megvenni, érdemes-e gyűjtögetni, illetve mit kell / érdemes megvenni ahhoz, hogy jó pontszámunk legyen a játék végén. Ha figyeljük a többiek városát is, akkor különösen fontos információkra tehetünk szert, amit okosan használva stabil előnyt is kovácsolhatunk.
Összességében véve megérte a nagy munkát a játék elkészítése, mert nagyon kis helyen elfér így a játék, és az egyéni épületek változatossága miatt sokoldalúan használható nyelvgyakorlásra is.