vezető

Erős vezetőre van szükségünk

vezető
Egy kérdőív szerint a magyarok jelentős része erős vezetőket szeretne maga felett tudni. Sajnos az nem derült ki, hogy politikai, munkahelyi, családi vagy egyéb vezetőről van-e szó, de néhány kérdés így is felvetődik az eredmény kapcsán.

Egy cikkben* olvastam egy erre is vonatkozó kérdőív eredményeiről. A felmérést a ZRI Závecz Research végezte és alapvetően az antiszemitizmus kérdésével foglalkozott, de közben a társadalmi környezetet is vizsgálta.
Sajnos nem találtam meg az eredeti kérdőív kiértékelését, így a cikkben leírt információkat vettem kiindulási alapnak ehhez a bejegyzéshez.

A megkérdezettek több mint kétharmada, 68 százaléka úgy gondolja, hogy „erős vezetőkre van szükségünk, akik megmondják, mit tegyünk”.

Felmerült bennem pár kérdés, amire sajnos választ kapni egyelőre nem fogok, de mégis megosztom.

Kérdések

Mit jelent az, hogy erős vezető? Mitől erős egy vezető? Vajon ez azt jelenti, hogy ha már van vezetőnk, akkor az legyen erős, vagy azt, hogy egyáltalán legyen vezetőnk? Milyen területen mondják meg a vezetők, hogy mit tegyünk? Ha megmondják, meg is kell tenni? Vagy csak megtesszük, mert azt mondták?

És te? Mit gondolsz?

Te mit gondolsz a kérdésről? Szükséged van egy erős vezetőre, aki megmondja mit tegyél?
Ha igen, mibe szóljon bele a te életedben?

Ha elgondolkoztál a fenti kérdések valamelyikén, akkor talán találtál válaszokat és az is lehet, hogy még több kérdésed támadt. Minden esetre, ha már kérdeztél, az jó. A kérdések képezik a gondolkodás alapját. És nem elég, hogy kérdezz, a megfelelő válaszok megtalálásához a megfelelő kérdéseket kell feltenni.

Keresd az okokat!

Vajon miért miért akarnak ilyen sokan erős vezetőket, akik megmondják, hogy mit tegyenek?
Nem akarják vállalni a felelősséget? Nincs elég ismeretük az eldöntendő kérdésekben? (Ha nekik nincs, vajon a vezetőnek van elég kompetenciája?) Nincs idejük/energiájuk foglalkozni az őket érintő kérdésekkel? Nem tudnak előállni önálló ötletekkel egy új helyzetben? Nem tudnak döntést hozni, hogy melyik megoldást kellene választani? Megszokás? Vagy valami egészen más van a háttérben? Rossz a problémamegoldó képességük?

Ha megvan a válasz ezekre a kérdésekre is, akkor jöhet a következő kérdés. Milyen alternatív megoldások léteznek az erős vezetés mellett/helyett a problémák megoldására?

Jó hír, hogy ennél azért több befolyást gyakorolhatsz az életedre, mint hogy egy erős vezetőre bízd magad, aki megmondja, mi legyen és csak menni kell utána. (Ha tetszik, ha nem.) Gyermekednek pedig érdemes tanítani ezt a készséget, hogy amikor önálló döntéseket kell hoznia, ne csak az legyen a választás, hogy követi-e a vezetőket vagy sem.

Tanítsd gyermekedet gondolkodni!

Ha nem akarod, hogy más mondja meg gyermekednek, hogy mit csináljon, segítsd őt a problémamegoldásban. Hogyan?

  1. Fogalmazzátok meg a problémát!
  2. Tegyetek fel rengeteg kérdést és találjátok meg a probléma okát!
  3. Jöhetnek a kreatív ötletek.
  4. Döntsétek el, hogy melyik megoldás tűnik a legjobbnak!

A kreatív és a kritikai gondolkodás alapjai a kérdések. Különösen a jó kérdések, amik egy megoldás vagy egy valódi magyarázat felé vezetnek.
Ha sikerül megtalálni a miértet, azaz a probléma, megoldandó helyzet vagy feladat valódi okát, akkor a megoldás is lehetséges. Ekkor nyílik lehetőség arra, hogy ne a tüneteket, hanem az okokat szüntessük meg.

Mit tehetsz?

Tanítsd meg neki, hogy a kérdések milyen fontosak! Különösen pedig azt, hogy a jó kérdéseket találja meg.

Gyakoroljatok egy kicsit és tegyetek fel mindenhez annyi kérdést, amennyit csak tudtok!
Ha egy mód van rá, akkor válaszoljátok is meg azokat.

Játékok

  • Nézzetek ki az ablakon és az első dologhoz, amit megláttok, tegyetek fel annyi kérdést, amennyit csak tudtok. Ha ez megvan, akkor jöjjön még +3 kérdés.
  • Tegyetek fel kérdéseket az aktuálisan megtanulandó tananyaghoz! Annyit, amennyit csak tudtok. Utána keressétek meg a válaszokat a fejetekben vagy a tankönyvben! Ha ott nincs, akkor könyvtárban, interneten járjatok utána! Beszéljétek meg a válaszokat!
    Aztán 1 hét múlva dobjátok fel újra a témát. Ki mennyire emlékszik belőle?
    Lehet, hogy rábukkant gyermeked egy hatékony tanulási módszerre is?

Források

* https://nepszava.hu/3253621_felmeres-magyarok-politika-gondolkodas-hatalom-egyenloseg-zavecz-research-tett-es-vedelem-alapitvany?fbclid=IwY2xjawGCMAxleHRuA2FlbQIxMAABHSifOWmPOBrY_5A3A0U6oyZ1ytOCMIzGcz9Jp5rj-Fi7UWVla-mNtLpUqQ_aem_IQg3pVmTzQos6R_-8iv7HQ

Daniel Mena képe a Pixabay -en.

Ez is érdekelhet

  • Kórházba került az a fiú, aki …

    Talán nem is gondolunk rá, hogy a nap mint nap ezer és ezer számra érkező információk áradata bizony választási lehetőség elé állít minket, sőt ha durván akarok fogalmazni, akkor döntés kényszernek is nevezhetem ezeket. Miért? És mivel tudjuk támogatni a döntéseinket, amiket egyszerűen muszáj meghozni? Erről szól a következő néhány gondolat.