Előzd meg, hogy a mesterséges
intelligencia gondolkozzon gyermeked helyett!
Ismertesd meg a kritikai és a kreatív gondolkodás eszközeivel, folyamataival és buktatóival, hogy döntéseit saját maga akarja meghozni!
"A
gondolkodás a lehető legkeményebb munka, valószínűleg ezért
gyakorolják oly kevesen." Henry Ford
Ha ma választ keresünk valamire, akkor elég egy jó kulcsszó, egy
megfelelő kérdés a keresőbe és máris ömlenek az internetről a találatok, amik jobbnál
jobb megoldást ígérnek nekünk.
Csak ki kell választani egyet és
probléma megoldva. Minél jobban keres valaki, annál kevesebb energiát igényel a folyamat.
Vajon tényleg ez a legjobb, amit tehetünk?
A kész megoldások sokszor hasznosak.
De mi lesz így a gondolkodással?
Izgulsz,
hogy gyermeked
bedől-e
a következő
(
kamu?)
hírnek, információnak
?
Megvan a magának való esze a gyermekednek, sőt még több is annál. De ember legyen a talpán, aki a meggyőző(nek tűnő) információk és tartalmak közül mindig könnyedén és sikeresen ki tudja választani, hogy melyiknek hihet és melyiknek nem.
A te gyermeked hányszor veszi a fáradságot, hogy ezt eldöntse?
Félsz, hogy gondolkodás nélkül megy bele
valamibe?
Ehhez még csak internet sem kell, elég egy vélemény, egy hátsó szándék, egy meggondolatlan pillanat, és gyermeked máris olyat csinál, amit talán maga is megbán később. Pedig tudja, hogy az az alapelv, hogy előbb gondolkodjon, csak aztán cselekedjen.
Kérdés van-e elég gyakorlata benne ahhoz, hogy legtöbbször így is tegyen.
Tartasz tőle
,
hogy nem
(mindig)
lesz
képes önálló ötletekkel előállni?
Sok sok megoldandó helyzet van az életünkben, amikor megfelel a jól bevált megoldás. És vannak olyanok, amikor új ötletekre van szükség. Eddig is sok kérdésre kerestetek és találtatok megoldást. Vannak eszközei a gyermekednek. De vajon elég sokféle?
És ha találtatok egy lehetséges utat, akkor leragadtok az első elfogadható megoldásnál vagy kerestek még alternatívákat?
Ha nincsenek módszerei vagy hiányzik a rutin, akkor
ritkábban gondolkozik gyermeked, mint kellene.
Izgulsz,
hogy gyermeked
bedől-e
a következő
(
kamu?)
hírnek, információnak
?
Megvan a magának való esze a gyermekednek, sőt még több is annál. De ember legyen a talpán, aki a meggyőző(nek tűnő) információk és tartalmak közül mindig könnyedén és sikeresen ki tudja választani, hogy melyiknek hihet és melyiknek nem.
A te gyermeked hányszor veszi a fáradságot, hogy ezt eldöntse?
Félsz, hogy gondolkodás nélkül megy bele
valamibe?
Ehhez még csak internet sem kell, elég egy vélemény, egy hátsó szándék, egy meggondolatlan pillanat, és gyermeked máris olyat csinál, amit talán maga is megbán később. Pedig tudja, hogy az az alapelv, hogy előbb gondolkodjon, csak aztán cselekedjen.
Kérdés van-e elég gyakorlata benne ahhoz, hogy legtöbbször így is tegyen.
Tartasz tőle
,
hogy nem
(mindig)
lesz
képes önálló ötletekkel előállni?
Sok sok megoldandó helyzet van az életünkben, amikor megfelel a jól bevált megoldás. És vannak olyanok, amikor új ötletekre van szükség. Eddig is sok kérdésre kerestetek és találtatok megoldást. Vannak eszközei a gyermekednek. De vajon elég sokféle?
És ha találtatok egy lehetséges utat, akkor leragadtok az első elfogadható megoldásnál vagy kerestek még alternatívákat?
Ha nincsenek módszerei vagy hiányzik a rutin, akkor
ritkábban gondolkozik gyermeked, mint kellene.
Előfordult
már, hogy csak a kétségbeesést látod gyermekeden
miközben gondolkozik?
Egész hétvégén a szobájába zárkózva tépelődik egy problémán és csak körbe körbe kergetik egymást a fejében ugyanazok a gondolatok, a megoldás csak nem érkezik.
Talán pont azért került nehéz helyzetbe, mert korábban gondolkodás nélkül elfogadott egy állítást, amit nem kellett volna és most a kiutat keresi. De hiába a tépelődés csak nem jönnek az kiúthoz szükséges ötletek.
Vagy előveszi az internetet és (megint) valaki más véleményét követi, vagy ha ez így megy
tovább, akkor elmegy mellette a kérdés anélkül, hogy hatással lehetne
rá. Ami pedig még ennél is rosszabb, ha legközelebb hasonló helyzetbe
kerül, megint ugyanez lesz az eredmény. Az azt követő alkalommal
gyermeked talán már azt is feladja, hogy egyáltalán gondolkozni kezdjen
az ügyön.
Nem az a baj, hogy meg sem próbál önállóan megoldást találni, hiszen épp most is gondolkozik, hanem az, hogy nem tudja, mivel és hogyan lehetne eredményesebb a folyamat.
A Gondolkodássuli abban segíti a fiatalokat,
hogy az eredményes gondolkodás a mindennapjaik szerves része legyen!
>> Minél több eszköz áll rendelkezésükre a gondolkodáshoz
>> minél inkább ismerik a folyamatokat és a lehetséges buktatókat, és
>> minél gyakorlottabbak ezek alkalmazásában,
annál több helyzetben lesznek készek gondolkozni és megalapozott döntéseket hozni, újszerű megoldásokat találni.
A Gondolkodássuliban gyermeked megismeri vagy éppen gyakorolja
>> a kreatív és kritikai gondolkodás eszközeit,
>> a gondolkodási folyamatokat,
>> a lehetséges buktatókat.
Te nyugodt lehetsz, hogy gyermeked átgondolt lépésekre szánja magát, ő
pedig büszke lehet magára a tudatos és megalapozott választása miatt.
Ismerkedj meg a Gondolkodássulival a nyílt napokon!
Mi történik a Gondolkodássuliban?
Ez vár a résztvevőkre
-
Interaktív foglalkozások
Zoomon keresztül a gyermekek aktív részvételével,
ahol tevékenységeken és beszélgetéseken keresztül jutunk el a
célunkig.
-
Tanulunk a gondolkodáshoz szükséges eszközökről, a gondolkodási folyamatokról, valamint a buktatókról.
-
Csoportos találkozók,
így gyermeked megismeri az együttgondolkodást is, amellett, hogy megtapasztalja a vélemények sokféleségét.
-
Learning by doing:
gyakorlatok, játék, beszélgetés, gondolkodás. Nem beszélünk róla hanem csináljuk. Közben persze tudatosítjuk és meg is tanuljuk, amit lehet.
És ez nem
-
Nem
fogjuk feltalálni a spanyolviaszt
és
eddig
soha
nem látott, hallott, világmegváltó, tuti
módszerekkel előrukkolni. Elővesszük, ami már létezik.
-
Nem lesz szó az alkotói kreatív
gondolkodásról,
a kreatív problémamegoldó és a kritikai gondolkodás a foglalkozások témája.
-
Nem az egyéni képességfejlesztés van a fókuszban, csoportban ismerjük és beszéljük meg a módszereket.
-
A döntések meghozatalához nem ad szempontokat a Gondolkodássuli, hanem csak azok előkészítéséhez.
Kell ez a gyerekemnek?
Igen, ha
- hajlamos arra, hogy probléma esetén az első gondolat az Google, második az MI
- kérdés nélkül elhiszi, amit olvas, hall, a kortársai vagy
épp a felnőttek mondanak neki
-
leragad az első lehetséges megoldásnál ahelyett, hogy tovább
kutatna több lehetőség után
- időnként elakad a gondolkodási folyamatban és nincsenek
eszközei a folytatáshoz
-
nem ismeri fel a gondolkodási csapdákat, ami miatt beléjük is lép
- nem szeret gondolkozni, mert az fárasztó
- nem áll módodban rendszeresen foglalkozni gyermeked gondolkodásának a fejlesztésével.
Szia, Ladányi Anikó vagyok.
Kutatások szerint
naponta mintegy 35.000 döntést hoz meg az ember. Szeretném, ha ebből minél
több olyan lenne, amire utólag is azt mondhatja gyermeked, hogy ez
jó döntés volt.
Talán te is tapasztaltad már, hogy minél nagyobb ismereted és rutinod van egy tevékenységben, annál gyakrabban és könnyebben alkalmazod azt. Nincs ez másképp gyermekeddel sem és a gondolkodással sem.
A Gondolkodássulit azért hoztam létre, hogy módszereket adjon a gyerekek kezébe ahhoz, hogy a gondolkodás kemény munkája minél eredményesebb és könnyebb legyen számukra.
A döntéseinket így
vagy úgy meghozzuk. Ha lehet, akkor tegyük ezt tudatosan, és leljük örömünket a gondolkodásban.
Nyílt nap
A nyílt napon a szülők és gyerekek egyaránt részt vehetnek, hogy képet nyerjenek a Gondolkodássuli működéséről. A
nyílt napi órák külön vannak gyermekek és felnőttek részére
,
hiszen a gyerekek nem mini felnőttek.
Olvasd el mit nyújt a nyílt napi óra, majd
válassz egy időpontot saját magad vagy gyereked részére! Vagy mindkettőtöknek.
VÁLASZTOK
Próbaóra gyerekeknek
-
50 perces foglalkozás, 10-14 éveseknek, ami nem egy ínycsiklandó kirakat ízelítőkkel.
-
A foglalkozáson megbeszéljük a gyerekekkel a gondolkodás nélkülözhetetlen kellékének, az agynak és az elmének a működését, miközben folyamatosan gondolkozunk, használjuk a gondolkodás eszközeit és tudatosítjuk azokat. A végére gyermeked tisztában lesz néhány gondolkodási eszközzel és ha akarja, fejleszteni is tudja őket. Valamint tudja, hogy mire számíthat a rendszeres foglalkozásokon.
-
A foglalkozás végén becsatlakozhatsz te is, felteheted a kérdéseidet és akár már ott helyben választhatsz is egy gyermeked számára megfelelő csoportot.
Próbaóra felnőtteknek
-
50 perc aktív gondolkodás, ahol megtapasztalod a Gondolkodássuli módszerét és megismerheted, hogy milyen tartalmakat tanulnak a gyerekek, akik ide járnak.
-
Mindezt a learning by doing szemlélet keretében, azaz az órán aktív részvételedre számítok. Nem egy előadást fogsz hallani, hanem gondolkozunk, játszunk és beszélgetünk, akárcsak a gyerekek a foglalkozásokon. A témák a felnőttek aktualitásaihoz (is) igazodnak.
-
A foglalkozás folyamán végig lehetőséged van kérdezni, technikai kérdéseket a végén lehet feltenni.
VÁLASZTOK IDŐPONTOT
Technikai feltételek
>> A foglalkozás a Zoom programon keresztül zajlik, fontos, hogy telepítve legyen az eszközre.
>> Az órán, akárcsak a foglalkozásokon a kétoldalú kommunikáció miatt szükség van mikrofonra és kamerára is. Amennyiben ez nincs, nincs lehetőség arra, hogy interaktívan tudj részt venni az órán.
>> Tablet vagy számítógép ajánlott, a telefon nem ideális eszköz.
>> Egy próbaórán legfeljebb 8 fő vehet részt.
Időpont foglalás
Válaszd ki, hogy te vagy gyermeked szeretne részt venni a nyílt napon.
Ha mindketten, akkor egymás után tudod lefoglalni az időpontokat.
1. Töltsd ki a szükséges adatokat!
2. Válassz egy időpontot!
3. Küldd el a jelentkezést.
4. Ha mindketten szeretnétek jönni, küldd be az egyik űrlapot, majd utána töltsd ki a másikat és küldd be azt is.
5. E-mailben kapsz egy visszajelzést a jelentkezésről és elküldöm a technikai tudnivalókat is emlékeztetőül.