Nyelvtanuló játék hónapokkal

Hónapsoroló

Nyelvtanuló játék hónapokkal
Ki ne tudná felsorolni a hónapokat kapásból. Feltehetően már a gyermeked is. Idegen nyelven is gyorsan megtanulja a hónapokat, legalábbis ami a latin és az indoeurópai nyelveket illet, mert eléggé hasonlítanak a magyarra. (Más nyelven nem tudok. Vajon ott is hasonlítanak a nevek?) De gondoltad, hogy a hónapok sorolása a nyelvtanulás mellett egy kiváló lehetőség a gondolkodás és a kreativitás fejlesztésére is?

Gondolkodás fejlesztése felsorolással és csoportosítással és egy kis matek

Mivel a hónapok egymás utánja egy fix sorrend, látszólag semmi érdekeset nem lehet vele kezdeni. Ezt azonban érdemes átgondolni. A hónapok sorolása ugyanis remek lehetőség a gondolkodás fejlesztésére, a rendszerezés és a sorrendek gyakorlására, érdekes módja a nyelvtanulásban a hónapok megjegyzésének és gyakorlásának, valamint matematikai alapműveletek gyakorlására 36-ig.

A játék menete

  1. Hónapsoroló

Mondja el gyermeked a hónapok nevét különböző kritériumok szerint!

  • Sorolja fel a hónapokat sorrendben!
  • Sorolja fel a hónapokat visszafele sorrendben!
  • Kezdje a felsorolást májustól és sorolja fel egy év hónapjait!
  • Sorolja el a hónapokat ABC sorrendben!
  • Sorolja el ABC szerint visszafele!

Változat

  • Játsszátok felváltva!
  • Mérjétek az időt, és igyekezzetek legyőzni önmagatokat! A fentieket egymás után többször is játsszátok végig és figyeljétek meg, hogy tudtok-e lefaragni az időből!
  • Ha jónak látjátok egymással is lehet versenyezni.

2. Hónapcsoportosító

Csináljatok kis (szó)kártyákat és csoportosítsátok a hónapokat!
Ötletek a csoportosításhoz:

  • évszakok szerint
  • azonos kezdőbetű szerint
  • hideg-meleg hónapok
  • kedvenc és nem kedvenc hónapok
  • angolban hónapok, amiket használnak keresztnévként és amit nem
  • időjárási jelenségek alapján

Változat

Egyikőtök megcsinálja a csoportosítást, a másik kitalálja, hogy mi a csoportosítás alapja. (Próbáljátok meg elkerülni az olyan csoportosítást, mint páldául a J betűvel kezdődő hónapok alkotják az egyik a csoportot a többi a másikat.)

3. Hónapmatek

Szükség van 2 vagy 3 dobókockára, a hónapok neveire egy papíron és néhány jelzőkorongra. (Jelzőkorong helyett ceruzával is meg lehet jelölni a hónapokat.)

  • Tegyétek ki a hónapok nevét sorrendben vagy írjátok le őket egy papírra.
    Dobjatok kát dobókockával és amennyi a 2 kocka összege azt a sorszámú hónapot kell megnevezni.
  • Dobjatok 3 kockával! Találjatok ki olyan matematikai műveleteket, hogy a lehető legtöbb hónapot megtaláljátok sorszám alapján. Amelyik megvan, azt jelöljétek meg!
    Például a dobott számok: 3,4,5
    3+4+5 = 12 -> december
    3×4-5=7 -> július
    3-4+5= 4 ->április
    És így tovább, amíg minden lehetséges kombinációt megtaláltok.

Továbbgondolásra

  • Melyik volt a legnehezebb kihívás számodra? Mit gondolsz miért?
  • Milyen módszerrel dolgoztál, amikor a szokványostól eltérő sorrendben kellett elmondani a hónapokat?
  • Ha megmértétek az időt, milyen tapasztalatotok volt az idővel kapcsolatban? Sikerült jobb eredményt elérni? Mi lehet az oka annak, hogy jelentős időeltérés volt az egyes eredményekben?
  • Mennyire volt nehéz/könnyű csoportosítási szempontokat kitalálni?
  • Mit figyeltél meg a dobókockás játékoknál?
  • Hogyan lehetne továbbfejleszteni a hónapsoroló játékot?