Gondolkodás fejlesztése felsorolással és csoportosítással és egy kis matek
Mivel a hónapok egymás utánja egy fix sorrend, látszólag semmi érdekeset nem lehet vele kezdeni. Ezt azonban érdemes átgondolni. A hónapok sorolása ugyanis remek lehetőség a gondolkodás fejlesztésére, a rendszerezés és a sorrendek gyakorlására, érdekes módja a nyelvtanulásban a hónapok megjegyzésének és gyakorlásának, valamint matematikai alapműveletek gyakorlására 36-ig.
A játék menete
- Hónapsoroló
Mondja el gyermeked a hónapok nevét különböző kritériumok szerint!
- Sorolja fel a hónapokat sorrendben!
- Sorolja fel a hónapokat visszafele sorrendben!
- Kezdje a felsorolást májustól és sorolja fel egy év hónapjait!
- Sorolja el a hónapokat ABC sorrendben!
- Sorolja el ABC szerint visszafele!
Változat
- Játsszátok felváltva!
- Mérjétek az időt, és igyekezzetek legyőzni önmagatokat! A fentieket egymás után többször is játsszátok végig és figyeljétek meg, hogy tudtok-e lefaragni az időből!
- Ha jónak látjátok egymással is lehet versenyezni.
2. Hónapcsoportosító
Csináljatok kis (szó)kártyákat és csoportosítsátok a hónapokat!
Ötletek a csoportosításhoz:
- évszakok szerint
- azonos kezdőbetű szerint
- hideg-meleg hónapok
- kedvenc és nem kedvenc hónapok
- angolban hónapok, amiket használnak keresztnévként és amit nem
- időjárási jelenségek alapján
Változat
Egyikőtök megcsinálja a csoportosítást, a másik kitalálja, hogy mi a csoportosítás alapja. (Próbáljátok meg elkerülni az olyan csoportosítást, mint páldául a J betűvel kezdődő hónapok alkotják az egyik a csoportot a többi a másikat.)
3. Hónapmatek
Szükség van 2 vagy 3 dobókockára, a hónapok neveire egy papíron és néhány jelzőkorongra. (Jelzőkorong helyett ceruzával is meg lehet jelölni a hónapokat.)
- Tegyétek ki a hónapok nevét sorrendben vagy írjátok le őket egy papírra.
Dobjatok kát dobókockával és amennyi a 2 kocka összege azt a sorszámú hónapot kell megnevezni. - Dobjatok 3 kockával! Találjatok ki olyan matematikai műveleteket, hogy a lehető legtöbb hónapot megtaláljátok sorszám alapján. Amelyik megvan, azt jelöljétek meg!
Például a dobott számok: 3,4,5
3+4+5 = 12 -> december
3×4-5=7 -> július
3-4+5= 4 ->április
És így tovább, amíg minden lehetséges kombinációt megtaláltok.
Továbbgondolásra
- Melyik volt a legnehezebb kihívás számodra? Mit gondolsz miért?
- Milyen módszerrel dolgoztál, amikor a szokványostól eltérő sorrendben kellett elmondani a hónapokat?
- Ha megmértétek az időt, milyen tapasztalatotok volt az idővel kapcsolatban? Sikerült jobb eredményt elérni? Mi lehet az oka annak, hogy jelentős időeltérés volt az egyes eredményekben?
- Mennyire volt nehéz/könnyű csoportosítási szempontokat kitalálni?
- Mit figyeltél meg a dobókockás játékoknál?
- Hogyan lehetne továbbfejleszteni a hónapsoroló játékot?