Nyelvtanulás Alhambrával

Ha van otthon Alhambra játékod, akkor nagyszerű lehetőséged nyílik arra, hogy idegen nyelvet tanulj a gyerekeiddel. Nem kell hozzá más mint a játék, néhány szó, egy-két panelmondat és máris indulhat a tanulás. Akarom mondani a játék.

Az Alhambra játékra az interneten bukkantam rá. Remek stratégiai játék, ami tálcán kínálja a lehetőséget szótanulásra, panelmondatok begyakorlására, ismétlésére, ami által azok be is vésődnek és kialakul a rutin.
A játék folyamán egyszerű kérdéseket és válaszokat fogalmazunk meg kerek mondat formájában. Ezeket elmondjuk legalább 10-szer, és meghallgatjuk 30x a játék folyamán. Kell ennél jobb lehetőség, hogy unalmas panelmondatokat ismételgessünk úgy, hogy közben mindenki élvezi?

A játékszabály itt megtalálható, aki nem ismeri.
Mi egy kicsit átlakítottuk a játékot, így sokoldalúbban alkalmas a tanulásra. Erről itt olvashatsz.

Milyen szinten lehet a játékkal nyelvet tanulni?

Mi spanyolul tanultunk a játékkal, ezen a nyelven kezdő szinten is bevethető. Ugyanez igaz angolra is. Ezeken a nyelveken a játékhoz minimális ragozást kell csak használni, az is többnyire igeragozás. Nagyszerűen gyakorolható a mondatok szórendje és a melléknevek használata.

Német vagy orosz esetén, illetve bármilyen nyelven, ahol komolyabb főnév és/vagy mellénévragozás szükséges, teljesen kezdőknek nem ajánlom. Akik viszont már rendelkeznek némi előismerettel az adott nyelvből, remekül tudják a játék során begyakorolni a tárgyesetet, a melléknevek ragozását, a szórendet. Tehát akár azzal a céllal is leülhettek játszani, hogy gyakorlatot szerezzetek a fenti nyelvtani kifejezésmódokban. A játék végén nagyszerű alkalom nyílik a színek és a helyhatározók, illetve a hozzá kötődő ragozás gyakorlására.

Így használjátok a játékot a nyelvtanulásra!

Egyszerűen kezdjetek el játszani! Játék közben pedig mondjátok ki, amit éppen csináltok.

  • Veszek egy házat.
  • Kérek pénzt.
  • A házat a torony mellé teszem.
  • Pontosan fizetek.

Kérdezhettek is egymástól.

  • Mennyibe kerül a vár?
  • Mit veszel?
  • Veszel valamit?
  • Hova teszed a házat?

Mit tanulhattok?

A játék folyamán az alábbi mondatokat hangoztattuk megszámlálhatatlanul sokszor.

  • Veszek egy házat, iskolát, boltot 6-ért, 3-ért.
  • Kérek egy sportpályát.
  • Mennyibe kerül a torony?

Az értékelő körökben az állandó kérdések és kijelentések:

  • Hány házad van?
  • Hány várad van?
  • 2 pont Dávidnak a házért.
  • 6 pont Ádámnak a kastélyért.

A kész várossal további nyelvi szerkezeteket tanultuk meg kérdésekre való válaszadással és utasítás végrehajtással. (Ugye milyen rosszul hangzik? Úgy is fogalmazhatok, hogy az alábbiakat játszottuk:)

  • Milyen színű a boltod?
  • Hogy hívják az iskoládat?
  • Hol van a vár?
  • Mi van a sportpálya mellett?
  • Tedd át a kék iskolát a zöld bolt mellé!
  • Mit lehet venni a pékségben?
  • Lehet kapni a városodban almát, cipőt?
  • Mit lehet kapni a városodban?
  • Kinek van több őrtornya?
  • Kinek van a legtöbb sportpályája?

És termszetesen az összes kérdést meg is válaszoljuk.

Hogyan tanuljuk a nyelvet?

Először mondtam egy állítást, aztán pedig kérdeztem a gyerekeket. Ezzel megmutattam, hogy hogyan kell helyes választ adni a kérdésre. Így nekik „csak” figyelni kellett és ismételni. Természetesen a megfelelő szavak kicserélgetésével.

  • 3 tornyom van. Neked hány tornyod van?
  • A boltom kék. Milyen színű  a te boltod?
  • A vár mellett egy ház van. Mi van a te várad mellett?

Végül a gyerekek kérdeztek tőlem és egymástól.

Annak ellenére, hogy ez nem hangzik túl izgalmasan, a gyerekek nem akarták abbahagyni a kérdezz feleleket, amikor én már úgy gondoltam, hogy ennyi elég lesz. Kis ráadás után még mindig nem akarták abbahagyni, de ott már nem engedtem.
Kell, hogy maradjon valami legközelebbre is. 🙂

További ötletek

  • Készíthetünk utasítás (szebb néven akár várostervezési) kártyákat a játékhoz, amivel ki lehet bővíteni a szabályokat. Például: tegyél a vár mellé egy tornyot. Az iskola felett legyen egy bolt. Ezekből minden játékos húz néhányat az elején, és ezen szabályoknak (is) megfelelő várost épít.
  • Mindezt lehet kooperatívan is csinálni: egy várost létrehozni sok feltétel alapján. Megvalósítható? Milyen kompromisszumokat kell hozni ahhoz, hogy a lehető legjobb legyen?
  • Mindenki hasonló kupac várostervezési kártyával indul, és adott feltételeknek megfelelően kell létrehozni egy várost.
  • Kicserélni a feltételeket vagy az épületeket egymás között, hogy mindenki a lehető legjobb várost hozza ki a saját lehetőségeiből. Tudsz adni egy boltot? Elcseréled az iskolát egy toronyra?

Ezeket még nem próbáltuk ki, de mindeképpen átgondolandó, hogy mit lehet kihozni belőle.

Neked van ötleted, hogy mire lehet felhasználni egy városépítős játékot? Írd meg!