Jó lenne egy hely, ahol gyermeked bátran beszélhet alap német nyelvtudással?
A SprichMit! foglalkozások motiváló, biztonságos környezetet teremtenek gyermeked számára, ahol mindenki azért van
jelen, hogy németül beszéljen és meghallgasson másokat.
... csak úgy magától nem fog változni, ahhoz meg kell szólalni. Ahhoz pedig bátorság és lehetőség kell.
Nálatok előfordul, hogy gyermeked...
Otthon németül beszél, amikor csak teheti, de ha mások előtt kell
megszólalni, inkább nem teszi?
A tanórákon simán
beszélget, de ismeretlen közegben még így is belefagy a szó?
El tudja mondani, amit akar, de nincs kivel megbeszélni németül?
Lassan fel is adja gyermeked a próbálkozást, és ahelyett, hogy
beszélne, egész idő alatt csak a különféle videókat néz, esetleg chatel és olvas. Ez kiválóan támogatja és fejleszti a
nyelvtudását, csak éppen a beszéde nem fejlődik általa.
Élvezze gyermeked a kimondott szavakat, ahelyett, hogy a ki nem mondottakon rágódna!
A SprichMit! foglalkozásokon 14-18 éves fiatalok beszélgetnek alap nyelvtudással a tarsolyukban.
Gyermeked egy előre megadott helyzet ismeretében érkezik az online meetingre, ahol elmondja a véleményét, majd ezt követően
a többi résztvevőnel közösen megoldást keresnek a helyzetre.
A beszégetés egy részére előre
fel tud készülni, így biztosan lesz mondanivalója a gyermekednek,
amit a többiek meg is hallgatnak.
A kimondott szavak növelik gyermeked bátorságát és
megtapasztalja, hogy helyt tud állni idegen nyelven is. Ez a sikerélmény szárnyakat adhat a német nyelvű kommunikációhoz.
Ahhoz, hogy gyermeked elmondja a gondolatait, nem kell...
... anyanyelvi környezet
Kétségtelen, hogy a legjobb motiváció az anyanyelvi környezet valós helyzetekkel. De addig is, amíg erre nincs lehetőség, van más inspiráló megoldás.
Teremtsünk olyan helyzeteket, amiben van miről gondolkodni! Majd játsszuk el, hogy valóban ott vagyunk! Élesben már nem lesz ismeretlen a helyzet 🙂
... hibátlan nyelvtan
El kell oszlatnom azt a tévhitet, hogy az anyanyelvi beszélők mindig hibátlanul beszélnek. Így máris nem igényel további magyarázatot, hogy miért érdemes hibátlan nyelvtan nélkül is megszólalni.
Nem beszélve arról, hogy a bizonytalanságok még motivációt is jelenthetnek a további fejlődéshez.
... hatalmas szókincs
Minél nagyobb, annál jobb. Ezért érdemes fejleszteni. Ahhoz azonban, hogy gyermeked megértesse magát, nem szükséges akadémiai szókinccsel rendelkeznie. Alap tudással is lehet boldolgulni.
A legtöbb szót, amit nem ismer gyermeked, körbe lehet írni. Praktikus gyakorlat, ami akár felső fokon is jól jöhet.
A beszédhez elég a szándék és a német nyelv alapjainak az ismerete.
A SprichMit! foglalkozásokon a résztvevők minden héten egy új helyzet megadott szereplőjének a bőrébe bújnak, így osztják meg a gondolataikat a többiekkel. (Például egy iskolai fórumon a tanár, a diák, a szülő szerepében vitatják meg azt, hogy hogyan is kellene nyelvet tanulni, tanítani az iskolájukban.)
Ehhez nem kell más, mint alapszintű német nyelvismeret és egy adag elhatározás.
Az online órán a szereplők elmondják a véleményüket, majd megpróbálnak közös nevezőre jutni a kérdésben.
Hogy néz ki a gyakorlatban?
A foglalkozás előtt a résztvevők egy 4-8 oldalas PDF-ben megkapják az aktuális témát, a szerepüket, valamint egy feladatsort, ami segít a felkészülésben.
Az óra első részében bemutatkoznak a szereplők és legfeljebb 3 percben elmondják a témával kapcsolatos álláspontjukat. Rövid prezentációt is tarthatnak.
Ezt követően a résztvevők megvitatják a kérdést és megpróbálnak a szerepük érdekeit képviselve közös állaspontot kialakítani a kérdésben.
Végül a résztvevők lehetőséget kapnak arra, hogy ezúttal a saját véleményüket mondják el a témával, valamint a korábban hozott döntéssel kapcsolatosan.
Mire számíts?
A SprichMit! online foglalkozásoknak nem a nyelv elsajátítása a célja,
hanem a már megtanult ismeretek használata.
Amit nyújt a foglalkozás
✔
heti 60 perc online beszélgetés meghatározott témában és szerepben
✔
hasonló korosztályú és tudásszintű résztvevők
✔
kis csoport, ahol mindenki szóhoz jut és többféle vélemény ütközhet
✔
előre kiküldött feladatlap a felkészüléshez megoldással
✔
moderált beszélgetés
Amit nem ad a foglalkozás
Hagyományos nyelvórát részletesen megbeszélve a nyelvi eszközöket
felkészülési időt a beszélgetésekre (arra szolgálnak az óra előtt kiküldött feladatlapok)
nem megtanulni
fogjuk a nyelvet, hanem alkalmazni azt, ami már megvan
korlátlan beszédidőt a résztvevőnek
lehetőséget arra, hogy valaki ne mondja el a szereplője által képviselt véleményt
A beszélgetés a kommunikáció fontos része. A SprichMit! foglalkozásokon nem kell azon aggódnia gyermekednek, hogy „túl jó” vagy „túl rossz” a többiekhez képest. A cél az, hogy a résztvevők beszélgetés során közös megoldást találjanak egy problémára, miközben végig a mondanivalóra figyelnek és elfogadják az esetleges formai bakikat.
A SprichMit! foglalkozásokon különféle szerepekbe bújva
meghatározott témákról beszélgetünk németül 14-18 éves
fiatalokkal anélkül, hogy a gyermekednek ismeretlen helyzetben
kellene rögtönözni a beszélgetés folyamán. A téma rövid felvezetése után mindenki 3 percben ismerteti a "szerepe" álláspontját. Ezt követően adott szempontok alapján a résztvevők megvitatják a helyzetet és megpróbálnak közös állaspontra jutni. Végül aki szeretné, megoszthatja a saját gondolatait a kérdéssel kapcsolatban.
Technikai tudnivalók
A foglalkozás online, a Zoom program segítségével zajlik. Az interaktív részvételhez számítógép vagy tablet szükséges, hangszóró és mikrofon használata mellet. Telefon nem ideális az órán való részvételhez.
Kérlek legyen kamerája gyermekednek és használja is! Az órán beszélgetni fogunk, ami hatékonyabb és közvetlenebb, ha nem csak halljuk, de látjuk is egymást közben.
A2-B1 szintű német nyelvtudás. A résztvevő tudjon egyszerű és összetett mondatokat képezni jelen és múlt időben, valamint rendelkezzen a német nyelv alap szókincsével. Jelentkezéskor az adott témával kapcsolatos szókincs előzetes ismerete nem lényeges, de fontos, hogy az óra kezdetére a résztvevő elsajátítsa legalább a saját véleményének az elmondásához szükséges szókincset. Ebben előzetesen küldött feladatlappal segítek.
Töltsd ki az alábbi űrlapot a SprichMit! foglalkozáson való részvételhez!
Add meg a szükséges adatokat!
Válaszd ki a gyermeked számára megfelelő időpontokat!
Majd küldd be a jelentkezést!
E-mailben kapsz egy visszaigazolást, benne a fizetési és egyéb tudnivalókkal.
Ellenőrizd a spam és promóciók mappát is, amennyiben nem kapnád meg az emailt!
Az emailben található
számlaszámra mielőbb utald át a foglalkozás árát, hogy gyermeked
helye biztosítva legyen a SprichMit! foglalkozáson.
Az utalás beérkezését követően 24 órán belül e-mailben küldöm a következő órai felkészüléshez szükséges anyagot. ( Ha több időpontot jelölsz meg, nem egyszerre küldöm az összes előkészítő anyagot, hanem csak a következő hetit.)
Ki vagyok én?
A német nyelv elsajátításában kalauzolom a tanulókat arra
törekedve, hogy a nyelvet ne (csak) önmagáért tanulják, hanem a
tanultakat aktívan használják, amint lehet.
Ladányi Anikó
vagyok.
Német tanárként
végeztem az egyetemen, majd iskolában, magántanárként, illetve nyelviskolában
dolgoztam együtt a nyelvtanulókkal.
A SprichMit! órákat
azért hoztam létre, hogy ha már gyermeked kezében vannak a megfelelő
nyelvi eszközök, de nem meri vagy épp nincs lehetősége alkalmazni a tudását, akkor legyen egy hely, ahol célirányosan használhatja és
fejlesztheti a beszédkészségét.
A kommunikáció mindennapi életünk
szerves része, de különösen a problémák megoldásában
játszik kulcsszerepet. A SprichMit! foglalkozásokon a nyelvi készségekkel karöltve a kommunikáció is fejlődik, hiszen a legtöbb alkalommal az a cél, hogy a résztvevők közös nevezőre jussanak egy vitás kérdésben. A mindennapi élet kihívásaihoz hasonlóan.
Amennyiben gyermekednek nem okoz gondot összeállítani a mindennapi szókinccsel egy egyszerű és egy összetett mondatot jelen és múlt időben, valamint fel tud tenni kérdéseket és válaszolni is tud rájuk, minden bizonnyal elegendő tudással rendelkezik a foglalkozáshoz. Az egyes órák szókincsére az előre elküldött feladatlapok segítségével fel tud készülni.
A foglalkozást megelőző szerdán, vagy a jelentkezést követő 24 órán belül küldök emailben gyermeked részére egy PDF dokumentumot. Ebben megtalálja pontosan a SprichMit! foglalkozás következő témáját, a szereplőket és azt is, hogy ő melyik szereplő bőrébe fog bújni. Emellett a témával kapcsolat szövegértési és szókincs aktiváló feladatsort is tartalmaz a dokumentum megoldásokkal. Ezek támogatják abban, hogy felkészüljön a mondanivalójával és a saját véleményét is meg tudja formálni.
Ha a hiba nem zavarja az érthetőséget, akkor nem lesz semmi. Ha zavarja, rá fogunk kérdezni, hogy mi volt a közlési szándék, és nekifutunk újra a mondanivalónak. Ha nem tudja kifejezni magát, segítünk neki.
A beszélgetésen legfeljebb 6 résztvevő lehet jelen. Minden résztvevő 3 percet kap arra, hogy a saját nézőpontját bemutassa. Ezután megbeszélés következik. Így biztosan mindeki szóhoz fog jutni. Emellett moderátorként törekszem a beszégetésben az egyensúlyra.
A csoportos forma lehetővé teszi, hogy többféle nézőpont legyen képviselve az órán, illetve, hogy ne a „mindentudó” tanárral kell megvitatni a dolgokat, hanem a hasonló korú és tudású társakkal.
Nem a szerep a lényeg. A szerep csupán arra való, hogy felerősítse az adott nézőpontot és általa elkerüljük, hogy a beszélgetés a résztvevők teljes egyetértése esetén egyoldalúvá váljon. Ha éppen olyan szerepet kap gyermeked, amivel nem tud azonosulni, mert pont ellentétes véleményen van, akkor is képes lesz a másik szemszögből megvizsgálni a dolgot. Hiszen (szinte) minden kérdés esetén lehet mellette és ellene is érvelni.
A végén még az is előfordulat, hogy pont ebben a szerepben talál gyermeked egy olyan szempontot, ami hatással lesz a világlátására.
Technikailag igen, de nem ajánlom. A beszélgetés során a mobilon nem fogja látni a többieket, legfeljebb azt, aki éppen beszél vagy akit épp mutat a kamera.
Nem. A B2 nyelvi szinten a tanulók már ismernek olyan nyelvtani fordulatokat, ami alatta nem elvárt, valamint lényegesen nagyobb szókinccsel is rendelkeznek. A foglalkozás feltehetően unalmas lesz számára.
Nem. Minden jelentkező a fizetést követően kap egy 4-8 oldalas feladatlapot, ami fejleszti az olvasási készséget és bővíti a témához kapcsolódó szókincset. Ha gyermeked nem tud részt venni a foglalkozáson, már a feladatlap megoldásával is rengeteget tanul, így nem vész kárba a kifizetett összeg.
A témákat folyamatosan fogom kiírni. Ehhez hasonlóak várhatók:
Mi legyen a zacskókkal? - vállalati ülés Online vagy boltban? - generációk között Hátizsákkal a világ körül - bátorság vagy vakmerőség? Étkezési trendek - divat vagy egészség?