A tanulás öröm

Élmény, játék, bővülő tudástár

  • 2021. április 18.
A tanulás öröm

A kedvenc meghatározásom szerint a tanulás egy hatékony, élvezetes, stratégiai játék meglévő képességeink felhasználásával és (újak) fejlesztésével.

Emellett a tanulás eredménye, a tudás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a mindennapos gondolkodási csapdák egy részét külön erőfeszítés nélkül el tudjuk kerülni, ahelyett, hogy észrevétlenül belesétálunk. A köztudatban sajnos nem ez az élmény és ez a meghatározás az elterjedt.
Ezen az oldalon olyan tevékenységekről, játékokról, mini és nem mini tanulási "projektekről" lesz szó, amik hozzájárulhatnak a pozitív tanulási élményhez valamint a gondolkodási csapdák elkerüléséhez.

A tanulás öröm – ha jól csináljuk

Ideális esetben a tanuló számára maga a tanulási folyamat az öröm forrása, egy önmagáért folytatott tevékenység, aminek pozitív mellékhatása a folyamat során megszerzett tudás és a kialakult képességek használata.

Sajnos azonban a tanulás nem mindig jár örömmel. Az érdekes, élvezetes és sikerélménnyel járó folyamat nem tűnik mindig annak.

  • Vannak olyan témák, amik egyáltalán nem érdeklik a tanulót, és vannak képességek, amiket nehezebb vagy hosszabb idő elsajátítani, mint ami még motiváló kihívás a tanuló részére.
  • Máskor túl sok információt kell(ene) megjegyezni meglehetősen rövid idő alatt.
  • És olyan is előfordul, hogy mindig minden esetben ugyanazokat a módszereket alkalmazza a diák, emiatt némelyik egy idő után unalomba fullad.

Ekkor a tanulás átcsaphat egy nehézkes, „nemszeretem” tevékenységbe.
Ennek azonban nem muszáj megtörténni.

A tanulás öröm

Az érdeklődést (többnyire) fel lehet kelteni, a monoton módszerek helyett lehet változatosan tanulni, ismételni, gyakorolni. Ha valaki akarja és nyitott rá.

Megtanulni a tényeket! De minek?

Talán te is azok közé tartozol, akik sosem értették, hogy minek kell megtanulni a szögfüggvényeket, Petőfi életrajzát, Newton törvényeit, a történelmi évszámokat vagy éppen a kovalens kötés rejtelmeit. Ha felmerültek benned éppen ezek a kérdések, vagy ha nem is ezek, de ehhez hasonlóak, akkor merem feltételezni, hogy nem élvezted a tanulás folyamatát.

Pedig ezek az információk sem sokkal feleslegesebbek, mint a kedvenc színészedről, énekesedről, a településeden terjengő alaptalan pletykákról bármit is tudni.
Mégis sokan megnézik és többet tudnak a mi kis falunkról, mint a saját településükről.

Gyakran hallani, hogy minek akármit is tudni, ami nem arra való, hogy túlélj. Mire használjuk az életben? Hát pontosan arra, a túlélésre. A tudás hatalom. Minél többet tud valaki, annál nehezebb félrevezetni.

És tényleg mentett már meg valakit, hogy a fenti kérdésekre tudja a választ?
Feltehetően nem. De nem is ez a közvetlen haszna a dolognak.

Valóban nem az segít a túlélésben, hogy tudjuk, hogy Petőfi 1848-ban meghalt(?), eltűnt(?), vagy, hogy emlékszünk a megoldóképletre, hanem az, hogy az információ birtokában felte(he)ttünk, megválaszolhatttunk pár kérdést. Hol tűnt el Petőfi? Ki látta utoljára? Mit jelent, hogy eltűnt? Mi erre a bizonyíték? Azaz megtanultunk kritikusan gondolkodni és kérdéseket feltenni egy állítással kapcsolatban.
A megoldóképlettel pedig mindamellett, hogy jól jön későbbi (haszontalan?, legalábbis ha nem lettél mérnök vagy orvos, vagy kutató, vagy statisztikus, vagy marketinges) fizikafeladatok megoldásában, egyfajta gondolkodásmódot sajátítottál el. Meglévő információkat dolgozol fel, rendszerezel, hiányzó információkat keresel, a válaszhoz vezető összefüggéseket keresel, amiknek máskor és máshol már hasznát vetted. Megtanulod új körülmények között felhasználni azt, amit már ismersz. Vagy továbbfejleszteni egy meglévő eszközt. Ez vajon jól jön a túléléshez?

És persze lehetne adóbevallást is tanulni, ahogy sokszor hallani, de azt vajon minek? Mire befejezi a gyerek a tanévet, addigra úgyis megváltoznak a szabályok. A százalékszámítás azonban nem fog változni év végére sem. És ez marad a mindenkori adózás alapja.

És a lényeg: a tanulás egy hatékony, élvezetes, stratégiai játék meglévő képességeink felhasználásával és (újak) fejlesztésével. Ahogy ez olvasható Lantos Mihály megfogalmazásában. Azaz már önmagáért is érdemes vele időt tölteni. Mint a rejtvényfejtéssel, olvasással, vagy bármilyen más játékkal, elfoglaltsággal.

Mit találsz az oldalon?

Háttérinformáció

Az oldalon írok néhány általános háttérinformációt a tanulásról és az emlékezetről. Ezeknek közvetlen gyakorlati haszna nincs, azonban segítik a tanulási folyamat megértését, ami néha jól jöhet, ha elakadunk és épp feladni készülünk. Merthogy az elakadás természetes velejárója a tanulásnak. Ide is ugorhatsz, ha ez érdekel.

Tanulási módszerek

Olvashatsz tanulási tippeket, módszereket, amik megkönnyítik a tananyag feldolgozását, elsajátítását és ötleteket adnak a hatékony ismétléshez.
Ezeket tudjátok gyermekeddel az adott feladathoz, tananyaghoz igazítani.
A módszerek elolvasása természetesen senkinek nem fog segíteni abban, hogy hatékonyabban tanuljon, azokat ki is kell próbálni.
Sőt van olyan, amit többször is ahhoz, hogy valóban hatékonyan tudjátok alkalmazni. (Vagy éppen tapasztalattal a tarsolyotokban tudjátok azt mondani, hogy ez nem nekünk nem vált be.) Itt találod a módszereket az oldalon.

Játékötletek

A legfontosabbnak tartom a konkrét, azonnal használható, vagy valamennyi előkészületet igénylő játékokat, tevékenységeket.

Ezekkel szeretnék ötleteket adni arra, hogy hogyan is lehet feldobni, egyes esetekben hatékonyabbá tenni a tanulást, hogyan lehet kedvet kapni az információk elsajátítására, vagy éppen a gyakorlásra, ismétlésre.
A játékok elkerülhetetlenül fejlesztik a gondolkodást is.
Hogy melyik játék miben nyújthat segítséget, azt a címkékben sorolom fel, a teljesség igénye nélkül. A játékok néha konkrét témához kötődnek, sok van azonban közülük, amiket többféle témában, akár rendszeresen is fel lehet használni. Próbáljátok ki őket!

Tanulható „miniprojektek”

A tanulható dolgok között olyan instant ötletek várnak, ahol néhány eszköz felhasználásával konkrét témákkal tudsz foglalkozni a gyermekeddel. Akár tanulásra, akár gyakorlásra is használhatod őket, vagy éppen bevezetésképpen egy új területre. Nézz körül a lehetőségek között.

Ezek tényleg működnek?

A játékok, módszerek egy részét már kipróbáltam, vannak azonban olyanok is, amikről csak olvastam, de valamiért említésre méltónak találom.
Így azt tudom mondani, hogy van ami működik, és van, ami nem. Pontosabban valakinek ez működik, valakinek az. (Van olyan, hogy ugyanaz a játék az egyik iskolai csoportban óriási sikert aratott, a másikban pedig hűvös fogadtatásban részesült. És van olyan gyerek is, aki egyáltalán nem szeret játékokkal tanulni.)

Mivel minden ember egyedi, ezért nyilván nem mindenkinek válik be mindegyik játék, módszer, ötlet. Próbáljátok ki gyermekeddel, amelyik tetszik, és használjátok, amelyik beválik.

Kellemes böngészést az oldalon és jó játékot kívánok gyermekeddel!

Képek forrása
2081671 képe a Pixabay -en.
StartupStockPhotos képe a Pixabay -en.
pencil parker képe a Pixabay -en.