Ki ne ismerné a klasszikus memóriajátékot, ahol a lefordított kupacban 2-2 egyforma lap bújik el és a párokat kell megtalálni a lapok felfordításával? Aki megtalálja a párt, megtarthatja a lapokat és próbálkozhat újra. Alapszabály szerint az nyer, aki több párt talál.
A játék nagyszerűen használható új szavak megtanulására, nehezen kimondható fogalmak gyakorlására, olvasás gyakorlására, megjegyzendő képek, tárgyak, fogalmak ismétlésére, elsajátítására.
Az alapjátékra mutatok most néhány variációt.
A legegyszerűbb változat, amikor nem kettő, hanem három képet kell megtalálni. Értelemszerűen három kártyát kell mindenkinek felfordítani, és ha a 3 kártya megegyezik, akkor lehet elrakni a csoportot.
Az alapötletet a Ghost Tower játékból vettem, ahol nyolc szellemhármast kell megtalálni éjfél előtt. A szellemek a színük alapján sorolhatók egy csoportba, ezeket kell felfordítani, mielőtt éjfélt üt az óra.
A játék különösen azért tetszik nekem, mert itt nem egymást kell legyőzni, hanem a játékosok együtt küzdenek az idő ellen. Éjfél előtt az összes szellemet be kell tenni a saját szobájába, ha ez nem sikerül, akkor ők nyertek. A játék egy az egyben, változtatás nélkül használható a színek tanulásához. Csak ki kell mondani a megfordított szellemek színét hangosan.
Két, egyértelműen összetartozó, de nem egyforma dolgot kell megtalálni.
Így tanuljuk most éppen a síkidomokat és a neveiket. Egyik lapon a síkidom, másikon a neve.
De párt képezhet a rész-egész viszony (egy fa és a termése) elemei, ellentétek, rokonértelmű szavak, idegen szó – magyar szó, történelmi esemény-évszám, író – mű címe. Remekül használható nyelvtanulásra és rengeteg különböző információ megjegyzésére.
Az előző, párkeresős verzió kibővítése. 3 különböző, de egyértelműen összekapcsolható kártya, mindegyiken más információ – ezek a kellékek.
Remek lehetőség megjegyezni az országokat, a fővárosukat és az ország zászlaját.
Vagy egy kis biológia: a fa, a termése, kiegészítve a virágával vagy a kérgével képez egy csoportot.
Történelem: helyszín, esemény, évszám.
Az UNO kártya nálunk ritkán tölti be hagyományosnak szánt szerepét, annál gyakrabban használjuk más játékok eszközeként.
Ha memóriát szeretnétek vele játszani, akkor lehetőségek széles tárháza áll rendelkezésetekre. Nem beszélve arról, hogy a pakliban található sok lap az egészen egyszerű és rövid játékok mellett, akár hosszabb játszmákat is lehetővé tesz.
Az UNO kártya tehát kiváló eszköz 0-9-ig a számok tanulásához, alapvető összeadások gyakorlásához 20-as számkörben, miközben fejleszti a memóriát és élvezetés játék.
A fent említett Ghost Tower alapvetően egy kooperációs társasjáték, ugyanis mi vagyunk az idő ellen. 10 órakor indul a játék, és minden alkalommal, amikor nem sikerül rátalálni egy csoportra, 5 perccel előrébb ugrik a toronyóra mutatója. Tehát közös érdek, hogy a csapat még éjfél előtt megtalálja az összetartozó szellemeket.
A példa is mutatja, hogy a memóriajátékot nem kell egymás ellen játszani, lehet együttműködve is. Akár abban is megegyezhettek, hogy ennek érdekében miben és hogyan segítitek egymást a játék folyamán.
Ez különösen jó abban az esetben, ha olyan gyerekekkel játszunk, akik nem szeretnek versengeni. Emellett nagyszerű érzés, amikor úgy lehet örülni a győzelemnek, hogy mindannyian nyertünk.
Bátrabbak próbálkozhatnak előre meghatározott időre játszani, bár ez akár nyomasztó feltétel is lehet.
A játék végén érdemes kicsit továbbgondolni játékot, illetve visszatekinteni rá. Milyen érzés volt, mi okozott örömet, nehézséget és mire is lehet a játékot használni.