Memória játék

Variációk memóriajátékra

Memória játék
A klasszikus párkereső játék remek memóriafejlesztő, miközben új dolgok memorizálása is tökéletesen alkalmas.
A klasszikus kétlapos gyűjtögetés mellett kipróbálhatjuk 3 vagy 4 lappal, és a szokásos egymás elleni küzdelem helyett kooperációs játékként is lehet használni.

Memória fejlesztés, információk megjegyzése, előhívása

Ki ne ismerné a klasszikus memóriajátékot, ahol a lefordított kupacban 2-2 egyforma lap bújik el és a párokat kell megtalálni a lapok felfordításával? Aki megtalálja a párt, megtarthatja a lapokat és próbálkozhat újra. Alapszabály szerint az nyer, aki több párt talál. 

A játék nagyszerűen használható új szavak megtanulására, nehezen kimondható fogalmak gyakorlására, olvasás gyakorlására, megjegyzendő képek, tárgyak, fogalmak ismétlésére, elsajátítására. 

Az alapjátékra mutatok most néhány variációt.

Változatok

3 lap – 1 csoport

A legegyszerűbb változat, amikor nem kettő, hanem három képet kell megtalálni. Értelemszerűen három kártyát kell mindenkinek felfordítani, és ha a 3 kártya megegyezik, akkor lehet elrakni a csoportot.

Ghost Tower játék Az alapötletet a Ghost Tower játékból vettem, ahol nyolc szellemhármast kell megtalálni éjfél előtt. A szellemek a színük alapján sorolhatók egy csoportba, ezeket kell felfordítani, mielőtt éjfélt üt az óra.
A játék különösen azért tetszik nekem, mert itt nem egymást kell legyőzni, hanem a játékosok együtt küzdenek az idő ellen. Éjfél előtt az összes szellemet be kell tenni a saját szobájába, ha ez nem sikerül, akkor ők nyertek. A játék egy az egyben, változtatás nélkül használható a színek tanulásához. Csak ki kell mondani a megfordított szellemek színét hangosan. 

Párok – ellentétek

Két, egyértelműen összetartozó, de nem egyforma dolgot kell megtalálni.
Így tanuljuk most éppen a síkidomokat és a neveiket. Egyik lapon a síkidom, másikon a neve.
De párt képezhet a rész-egész viszony (egy fa és a termése) elemei,  ellentétek, rokonértelmű szavak, idegen szó – magyar szó, történelmi esemény-évszám, író – mű címe. Remekül használható nyelvtanulásra és rengeteg különböző információ megjegyzésére. 

Különböző kártya – ugyanaz a csoport

Az előző, párkeresős verzió kibővítése. 3 különböző, de egyértelműen összekapcsolható kártya, mindegyiken más információ – ezek a kellékek.
Remek lehetőség megjegyezni az országokat, a fővárosukat és az ország zászlaját.
Vagy egy kis biológia: a fa, a termése, kiegészítve a virágával vagy a kérgével képez egy csoportot.
Történelem: helyszín, esemény, évszám.

UNO kártya, mint memóriajáték

Az UNO kártya nálunk ritkán tölti be hagyományosnak szánt szerepét, annál gyakrabban használjuk más játékok eszközeként.
Ha memóriát szeretnétek vele játszani, akkor lehetőségek széles tárháza áll rendelkezésetekre. Nem beszélve arról, hogy a pakliban található sok lap az egészen egyszerű és rövid játékok mellett, akár hosszabb játszmákat is lehetővé tesz.

  • Játszhattok hagyományosan, 2 teljesen egyforma lapot keresve.
  • Párokat kereshettek, ahol a számok egyformák, a színek nem számítanak.
  • Fenti változatot nehezíthetitek úgy, hogy csak különböző színű, azonos értékű kártyákat szabad párba rendezni.
  • Kiválogathatjátok úgy a  kártyákat, hogy csak az egyforma színű és értékű kártyák képezzenek egy párt.
  • Kereshettek 3 egyforma számot.
  • Játszhattok úgy, hogy akkor képez 2 kártya egy párt, ha a rajtuk lévő számok összege 10. (Ebben az esetben nem biztos, hogy minden kártyának lesz párja, ha véletlenszerűen választjátok ki a lapokat.)
  • Megkereshetitek mind a 4 összetartozó számot a kártyahalmazban. Ez nehezebb, mint amilyennek elsőre hallatszik.

Az UNO kártya tehát kiváló eszköz 0-9-ig a számok tanulásához, alapvető összeadások gyakorlásához 20-as számkörben, miközben fejleszti a memóriát és élvezetés játék.

Versengés helyett / mellett kooperáció

A fent említett Ghost Tower alapvetően egy kooperációs társasjáték, ugyanis mi vagyunk az idő ellen. 10 órakor indul a játék, és minden alkalommal, amikor nem sikerül rátalálni egy csoportra, 5 perccel előrébb ugrik a toronyóra mutatója. Tehát közös érdek, hogy a csapat még éjfél előtt megtalálja az összetartozó szellemeket.
A példa is mutatja, hogy a memóriajátékot nem kell egymás ellen játszani, lehet együttműködve is. Akár abban is megegyezhettek, hogy ennek érdekében miben és hogyan segítitek egymást a játék folyamán.
Ez különösen jó abban az esetben, ha olyan gyerekekkel játszunk, akik nem szeretnek versengeni. Emellett nagyszerű érzés, amikor úgy lehet örülni a győzelemnek, hogy mindannyian nyertünk. 

Bátrabbak próbálkozhatnak előre meghatározott időre játszani, bár ez akár nyomasztó feltétel is lehet.

Továbbgondolásra

A játék végén érdemes kicsit továbbgondolni  játékot, illetve visszatekinteni rá. Milyen érzés volt, mi okozott örömet, nehézséget és mire is lehet a játékot használni.

  • Mi ad neked támpontot abban, hogy emlékezz a memóriajátékban a kártyákra?
  • Melyik szakasza a legnehezebb számodra a játéknak? Miért?
  • Szerinted érdekes a memóriajáték? Miért?
  • Hogyan tudja az ember fejleszteni a memóriáját?
  • Jelent bármilyen előnyt, ha valakinek jó a memóriája?
  • Hányfajta memóriát különböztetünk meg?