Az új szabály lehet, hogy nem is lenne olyan nagy baj, hiszen a tanárok többsége készül az órájára és tudja, hogy mit szeretne csinálni és ehhez milyen eszközöket akar használni. De vajon előfordult már, hogy egy diák a tananyaghoz kapcsolódó vagy abból kiinduló, spontán kérdést tett fel, amire a tanár nem tudja azonnal a választ, de a neten fél perc alatt megtalálná? Esetleg maguk a gyerekek is képesek lennének erre? Netalán keresés közben még fejlődhetne is azon képességük, hogy megtalálják a számukra szükséges információt? És ami ma már talán még ennél is fontosabb, hogy ki tudják szűrni a találatok közül a megbízható forrásokat.
Na ezt a suliban most nem fogják megkapni, pedig annyira kézenfekvő lenne ezt ott (is) megtanulni, egyszerűen azért, mert életszerű.
Vajon mennyit gondolkodtak ezen a megoldáson a döntéshozók? Végiggondolták a lehetséges következményeket? (Ki fogja kezelni a telefonokat? Ki fog felelősséget vállalni a több tízmillió forint értékért? Hogy csak kettőt említsek, a sok kérdésből, ami felmerülhet.)
Megkeresték a probléma igazi okát, hogy azt tudják megoldani?
Egyáltalán mi az a probléma, amire megoldást keresték?
Kis gondolkodással lehet, hogy ennél kreatívabb megoldást is találhattak volna. Persze csak a valódi probléma meghatározása után.
A legegyszerűbb kiindulás erre egy gyors, mondjuk törvényhozás esetén inkább egy megfontolt és alapos ötletelés kezdetnek elég is lett volna. Történhet ez brainstorming formájában, amit magyarul talán ötletcunaminak lehetne nevezni.
Ennek a lényege az, hogy egy témával, kérdéssel, projekttel kapcsolatosan mindenki bedobja az ötletét, elképzelését a közösbe. Az ötletek lehetnek bármilyen szoros vagy laza kapcsolatban a kiindulóponttal, első körben nem értékeljük őket. Minél több van belőle, annál több kiindulópont lehet a megoldás felé.
(Az is lehet, hogy a döntés egy nagyon komoly ötletelés, szakmai vita után, több szempont szerint meghatározott kritériumok alapján született és az összes többi ötletet elvetették a döntéshozatal folyamán és ez maradt a legjobbnak tűnő megoldás.)
Nektek van bármilyen ötletetek arra, hogy milyen más megoldással lehetett volna előállni?
Lévén iskoláról van szó, kézenfekvő lenne a digitális kultúra oktatása. Más ötlet?
Gyakoroljátok a brainstormingot! Keressetek egy problémát és találjatok ki annyi megoldást, amennyit csak tudtok. Ha kész, jöhet egy másik téma, amíg csak van lelkesedésetek hozzá.
Ha nincs erre lehetőségetek, a Gondolkodássuli tanfolyamon is gyakorolhatja gyermeked többek között brainstorming alkalmazását.