Megfontolt gondolkodás

Gyors és lassú gondolkodás

Itt most nem arról van szó, hogy vannak, akik villámgyorsan végig tudnak gondolni valamit, amihez másoknak több idő kell. És arról sem, hogy bizonyos kérdések végiggondolásához mennyi idő kell. Arról van szó, hogy minden embernek a gondolkodása két összetevőből áll: egy gyors (intuitív) és egy lassú (megfontolt) rendszerből. A gyors rendszer mindig működik, a lassú csak akkor, ha motiválja valami. Ez a valami pedig a gyors rendszer.
ELOLVASOM
A tanulás öröm

Élmény, játék, bővülő tudástár

A kedvenc meghatározásom szerint a tanulás egy hatékony, élvezetes, stratégiai játék meglévő képességeink felhasználásával és (újak) fejlesztésével. Emellett a tanulás eredménye, a tudás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a mindennapos gondolkodási csapdák egy részét külön erőfeszítés nélkül el tudjuk kerülni, ahelyett, hogy észrevétlenül belesétálunk. A köztudatban sajnos nem ez az élmény és ez a meghatározás az elterjedt. Ezen az oldalon olyan tevékenységekről, játékokról, mini és nem mini tanulási "projektekről" lesz szó, amik hozzájárulhatnak a pozitív tanulási élményhez valamint a gondolkodási csapdák elkerüléséhez.
ELOLVASOM
Rendezett tanulási környezet

Tanulási ellenőrzőlista

Hol a könyvem? Éhes vagyok, szomjas vagyok. Hol a pulcsim? Fázok. Most kaptam egy üzenetet, ezt még megnézem. És ezzel el is telt jó fél óra teljesen felesleges időtöltéssel a tanulás rovására. Ha ezt szeretnéd gyermekednél kiküszöbölni, akkor a készítsétek elő a tanulást megfelelően.
ELOLVASOM
Könyv

Az AKOFA módszer, avagy hogyan dolgozzuk fel az írott anyagot

Előttünk a könyv, a rengeteg fejezettel, alfejezettel, tele mindeféle tartalommal, képekkel, ábrákkal. Érdekes és kevéssé érdekes információkkal. A feladat adott. A könyv tartalmát többé kevésbé el kell sajátítani. De hogyan is történjen ez, hogy gyermeked a lehető legjobban tudja használni az idejét és a könyvből nyerhető tudást?
ELOLVASOM
Tanultak felmondása

Ha biztos akarsz lenni abban, hogy tudja gyermeked: a Feynmann-módszer

Van, hogy megértjük, amit tanultunk, és van, hogy azt hisszük, hogy értjük a tanultakat. A Feynmann-módszerrel azonnal tudja gyermeked ellenőrizni, hogy valóban sikerült-e megérteni a tanultakat. A módszer lényege egy mondatban: magyarázza el gyermeked valakinek, amit tanult. Ha más nincs, akkor a plüssmacinak. De azért ezt nézzük meg egy kicsit bővebben.
ELOLVASOM
Jegyzetek halmaza

Hogyan tároljuk a tanultakat, avagy az ismétlés rendszere

A tanulás során a megértést és a megjegyzést jegyzetekel, emlékeztetőkkel, kapaszkodókkal támogatjuk. Ezek készülhetnek fejben vagy le lehet őket jegyezni. A mindennapos tanulás során ezek a vázlatok, elmetérképek, jegyzetek, emlékeztetők csak gyűlnek, gyűlnek és ebben a kupacban bizony rendet kell tartani ahhoz, hogy érdemben beszélhessünk ismétlésről. Ez a feladat egészen addig sok fejtörtést okozott nekem, amíg rá nem találtam egy jól használható megoldásra. Hogy ez nekem miért nem jutott eszembe?
ELOLVASOM
Emlékezet

Az emlékezet működése

Információfeldolgozási szemszögből három fő lépésre osztható az emlékezés folyamata: kódolás, tárolás, előhívás. Ha ezek mindegyike sikeres, akkor képesek vagyunk emlékezni, azaz a bevitt információkat igény esetén előhívni.
ELOLVASOM
Káosz

A napi tanulási rutin

A fenébe már megint! - hallod, amikor nekiül gyermeked a tanulásnak és lesz, ami lesz. Először a holnapi témazáró anyaga. Az a legfontosabb. Ha az írásbeli házit ellenőrzi a tanár, akkor még az sem tűrhet halasztást. Felelés töriből? Áh, múlt héten voltam soron, nem aggódok. Ráér azt még megtanulni. És van még egy beadandó jövő hétre, de az csak jövő hét. Még valami? Ha belefér, akkor jöhet. Tényleg ez a legjobb megoldás?
ELOLVASOM
Tanulni élmény

A tanulás folyamata

Tanulás során elgondolkozunk az új információkon, megértjük azokat és hozzákapcsoljuk meglévő tudásunkhoz, tapasztalatainkhoz majd elraktározzuk azokat memóriánkban. Ezzel bővítjük a tudásunkat. Ez a megfogalmazás nem hangzik túl izgalmasan. Pedig a tanulás érdekes móka és létezik ennél ezerszer jobb megfogalmazás is.
ELOLVASOM
Számmemória

Memória 100-as számkörben

A memóriajáték kifogyhatatlan lehetőségeket kínál a tanulásra mindazoknak, akik szeretik játszani. Most olyan ötleteket hozok a 100-as számkör gyakorlására, amit a The Mind társasjáték ihletett, és a számok tanulása mellett egy az egyben használható nyelvtanulásra is.
ELOLVASOM