Hogyan lehet eredményesen tanulni?
Tanulásnál akkor tud gyermeked hatékony lenni, hogyha élvezi a folyamatot és mindkét agyféltekét bevonja a tanulásba. Ez időnként nem tűnik egyszerűnek, de ha akarod, a megfelelő motiváció megtalálásával és a kíváncsiság felkeltésével tudod őt motiválni.
Ha mindez megvan, még mindig elsüllyedhet gyermeked a tennivalók tengerében, vagy éppen a szervezetlen kapkodásban. Ahhoz, hogy hatékonyan tudja használni a tanulásra fordított időt, sokat segít, ha van egy kialakult rutinja.
Mindehhez elengedhetetlen, hogy a fizikai megfelelő körülményeket lehetőségeidhez képest megteremtsd számára, mindenekelőtt fizikai a szükségleket és a nyugalmat illetően.
Néhány alapelv a hatékony tanuláshoz:
- Minél jobban érdekel valami, annál „könnyebben” tanuljuk meg. Pontosabban annál motiváltabbak vagyunk és nagyobb örömmel ülünk le megtanulni valamit és annál kevésbé tűnik nehéznek.
- Minél több érzékünket vonjuk be, annál hatékonyabb a megjegyzés.
- Hatékonyabban tudunk tanulni, ha mindkét agyféltekénk részt vesz a tanulásban.
- Megfelelő ismétlés szükséges ahhoz, hogy valóban használható tudásunk legyen.
A tanulás gyakorlati fázisai
A fenti információk alapján a tanulás 4 fázisra osztható fel:
- előkészítés (körülmények megteremtése, agyféltekék összehangolása)
- napi ismétlés
- tanulás (tanulás, szünet, ismétlés)
- befejezés
A 3. blokkot annyiszor ismteljétek, ahányszor szükséges.
Napi tanulási rutin megvalósítása
Ha az itt ajánlott rutint követitek, akkor szervezett formában tud tanulni a gyermeked. Ez a lista természetesen igény szerint alakítható.
- Teremtsétek meg tanuláshoz a megfelelő körülményeket (itt találsz egy ellenőrző listát a feltételekhez).
- Aktiválja gyermeked mindkét agyféltekéjét! Ehhez rajzolhat pl fekvő nyolcasokat a levegőbe vagy keressetek más edukinesztétikai gyakorlatokat. (Például itt olvashattok utána vagy itt van egy videó hozzá.)
- Nézzétek át, hogy mit tanult aznap gyermeked az iskolában.
- Végezzétek el a napi ismétlést! (Grüning ismétlési rendszere)
- Vegyétek elő a tanulási tervet és nézzétek át! (Mit fogtok tanulni, mennyi időt szántok rá.)
- Ha nincs motiváció a tanuláshoz keressetek! (Legrosszabb esetben ez lehet az osztályzatokkal összefüggő motiváció, de jobb, ha tudtok olyan kérdéseket megfogalmazni a tanulnivalóhoz, amire valóban érdekelheti gyermekedet a válasz.)
- Dolgozzátok fel az aznapra szánt tanulnivalót!
– házi feladat
– felkészülés az órákra
– nagyobb feladatok elvégézéséhez megtenni egy lépést
Hosszabb, egybefüggő tananyag tanulása során, legyen az tankönyvi vagy éppen a füzetbe írt vázlat, dolgozzatok az AKOFA módszerrel.

Ez a módszer 5 nagy lépésben írja le az írott tananyag elsajátításának hatékony menetét. (Elsősorban a leírt anyag önálló feldolgozásáról szól a módszer, szigorún a leírtakhoz kapcsolódóan. Csekély átalakítással bármilyen írott tananyag, órai jegyzet megtanulásához jól használható.) Ennek főbb lépései:
- Átnézés: mit kell megtanulnom, egész->részek felé haladva.
Ezzel képet szereztek a tanulnivaló szerkezetésről, felépítéséről.
- Kérdezés: tegyetek fel kérdéseket az anyaghoz. Ez akár a motivációban is segíthet vagy a kíváncsiságot is felkeltheti, ha az még nincs. Ha nincs önállő kérdéseket, akkor a bekezdések címe vagy egy egy kiragadott mondathoz kapcsolódó kérdések is megfelelnek.
Ezen a ponton idézze fel gyermeked, amit a témával kapcsolatosan már tud. Ezzel aktiváljátok a gyermeked meglévő tudását, így könnyebb lesz az új információt a meglévő rendszerbe kapcsolni. - Olvasás: olvassátok végig az anyagot, értelmezzétek, illessze be gyermeked a meglévő tudáshálójába. Válaszolja meg a kérdéseket, készítsetek vázlatot.
Ha ez megvan, akkor a megjegyzést segítendő a meglévő információkkal lehet játszani.
- Felmondás: mondja fel gyermeked a tanultakat (például Feynmann-módszer)
- Tartsatok szünetet
- Átnézés: ismételjétek át újra a tanultakat (1. ismétlés)
- Vegyétek elő a következő tananyagot és folytassátok a tanulást.
Ha egy tananyag olyan hosszú, hogy nem tudjátok a 2 tervezett szünet közötti időben megtanulni, akkor a szünet előtt pár gondolatban foglaljátok össze, amit eddig elsajátított gyermeked, majd jöhet a jól megérdemelt pihenés.
A pihenést követően megintcsak ismételjétek át, amit eddig tanultatok, úgyis mondhatjuk vegyétek fel újra a fonalat, és folytassátok ott a folymatot, ahol megszakadt.
- Befejezésként rendezzétek az elkészült jegyzeteket, pár szóban zárjátok le a tanulási folyamatot.
+ 1. Este az elkészült jegyzetek, vázlatok alapján szánjatok pár percet az ismétlésre.
És a legfontosabb: annak ellenére, hogy vannak olyan módszerek, amik általában jól beválnak a többség számára, a tanulási stratégiák mindig egyéniek. Nincs mindenki számára tuti módszer. (Én például sokkal jobban szeretem a szótárfüzetet, mint a szókártyákat.)
Képek forrása
Andreas Lischka képe a Pixabay -en.
Pexels képe a Pixabay -en.