A tanulás során az alábbi szakaszokon megyünk keresztül:
Az információt a feldolgozást követően el kell tárolni. Ahhoz, hogy ez tartósan megmaradjon a memóriában, még a felejtés fázisa előtt meg kell erősíteni a tanulás során kialakított agyi kapcsolatokat, azaz ismételni kell. (Itt olvashatsz a memória működéséről.)
Jó, ha minden lépéshez van valami biztos módszerünk, így természetesen azzal is tisztában kell lenni, hogy mit mikor ismételjünk át. Ehhez pedig nem árt, ha van egy tervünk és egy rendszerünk.
A naponta bővülő vázlatok, tanulókártyák mindegyikét más és más időben érdemes ismételni. Ehhez ki kell alakítani egy rendszert, különben a jegyzethalmazok káoszában eltűnik a gyermeked. Akár az is előfordulhat, hogy egyes dolgokat naponta ismétel, míg másokra sosem kerül sor. Vagy hagyja az egészet és inkább feladja. Ezt elkerülendő érdemes bevezetni egy rendszert.
Ismételni a megtanultakat egyre ritkuló ütemben érdemes, az alábbiak szerint:
Ez a ritmus nem kőbe vésett. Van olyan elképzelés, miszerint 3 nap és 3 hónap után is szükséges egy ismétlés.
A lényeg: egyre ritkuló ütemben ismételjen gyermeked és akkor is ismételje át az tudnivalókat, amikor már úgy érzi, hogy tudja. Addig, amíg nem tudja, a folyamatot tanulásnak hívjuk és nem ismélésnek.
Az ismétlésre bármilyen rendszert kialakíthattok, a lényeg, hogy tudjátok követni a menetét és azt ismételjétek, amit szükséges. Arról viszont ne feledkezzetek meg, hogy minden nap ismétléssel kezdjétek a tanulást és azzal is zárjátok le!
A számomra szimpatikus módszert Christan Grüning: Az eredményes tanulás titkai c. könyvében találtam. Világos, jól követhető rendszert ír le a könyvben az eredeményes tanulás egyéb praktikái mellett. Ezt ismertetem itt röviden.
Grüning mappákban tárolja az ismétlésre váró anyagokat. Külön mappa van a következő napi ismétléshez, az 1 hét múva esedékes ismétléshez, az 1 hónap múlva esedékes ismétléshez. A 6 hónap múlva esedékes ismétléshez már nem külön mappát használ, hanem abban a dossziéban gyűjti az anyagot, amiben véglegesen helyet fog kapni a jegyzet. Ehhez az alábbi rendszert használja:
Van 14 mappa (ha csak hétfőtől péntekig szeretne tanulni gyermeked, akkor 10 mappa), mindegyiken a napok nevével, valamint egy 1 vagy 2 számmal.
hétfő 1 – hétfő 2
kedd 1 – kedd 2
….
….
Ide fognak kerülni az 1. és 2. ismétlésre szánt anyagok minden nap. A tanulást a nap1 és nap2 mappa ismétlésével érdemes indítani.
A nap1 mappában kerülő vázlatokat a tanulást követő napon kell ismételni (ha hétvégén nem tanultok, akkor a pénteken bekerült anyagot hétfőn esedékes átnézni).
A nap2 mappa tartalmát pedig 1 héttel a bekerülést követően fogjátok ismételni.
Van további 4 mappa 1. 2. 3. 4. számozással.
Ide fognak kerülni a 4 hét múlva esedékes ismétlésre szánt anyagok.
Tehát ide kerülnek a nap2 mappákból egy héten keresztül a vázlatok. A hét végére az egész hét anyaga ebbe a számozott mappába kerül.
Ezt a számozott mappát pontosan 4 hét múlva kell elővenni egy előre kiválasztott napon. Minden héten ezen a napon a 4 héttel korábbi anyagot kell átismételni a soron következő számozott mappából.
Egy nagyobb irattartó, ahova a havi ismétlést követően kerülnek a jegyzetek. Ebben a mappában már tematikusan vannak lefűzve az anyagok, ez a végleges tárolási helyük a vázlatoknak. Az ebben lévő „friss” anyagokat nézitek át a féléves ismétés során.
Válasszatok ki erre egy adott napot a hónapban. Ezen a napon a 6 hónappal ezelőtt tanultakat esedékes ismételni.
Ha az összes lépéssel megvan gyermeked, akkor ezután már nagy eséllyel nem felejti el a tanultakat. Ha mégis, akkor rövid, emlékeztető ismétléssel gyrsan fel tudja idézni.
Vegyünk mondjuk egy keddi napot, amikor elkezditek használni a módszert. Mivel most kezditek, minden mappa üres. Így történik a mappák feltöltése:
Ez menjen így egész héten, minden nap ismétléssel kezdve, és minden este ismétléssel fejezve be. A héten minden
Következő szerdán a menet:
Ezzel szépen feltöltődnek a havi ismétlés mappái is.
Egy hónap múlva
Az 1 hónap múlva esedékes ismétléshez minden héten jelöljetek ki egy fix napot, amikor is előveszitek az aktuális, 4 héttel azelőtti, heti számozott mappát. Ezen a napon azzal kezdjétek az ismétlést. Majd jöhet a napi ismétlés.
6 hónap múlva
Ugyanez lesz az eljárás a 6 hónapos ismétléshez, ott havonta legyen egy fix napotok erre.
A hónap erre kinevezett napján vegyétek elő a 6 hónapos ismétlés mappáját és nézzétek át . Utána jöhet a napi ismétlés.
Ez így elég bonyolultan hangzik, de rosszabb leírni, mint megcsinálni.
tehát az ismétlés menete, ami után már kialakult a napi rutin.
Ezt leírni hosszabb volt, mint megtenni. Az ismétlésre szánt idő anyagonként pár perc naponta, amennyiben a tanulás során megfelelő alapossággal sikerült elajátítani a tanultakat.
Ugyanaz, mint a szókártyás doboz kérdéses elemeivel. Vissza az nap1 mappába. Természetesen ennek csak akkor van értelme, ha a mappába kerülés előtt újratanulja gyermeked az elfelejtett/meg nem tanult anyagot.
Arról, hogyan tudja gyermeked az ismétlést a tanulás napi rutinjába elhelyezni, itt írok.