Jegyzetek halmaza

Hogyan tároljuk a tanultakat, avagy az ismétlés rendszere

  • 2021. április 18.
Jegyzetek halmaza
A tanulás során a megértést és a megjegyzést jegyzetekel, emlékeztetőkkel, kapaszkodókkal támogatjuk. Ezek készülhetnek fejben vagy le lehet őket jegyezni. A mindennapos tanulás során ezek a vázlatok, elmetérképek, jegyzetek, emlékeztetők csak gyűlnek, gyűlnek és ebben a kupacban bizony rendet kell tartani ahhoz, hogy érdemben beszélhessünk ismétlésről. Ez a feladat egészen addig sok fejtörtést okozott nekem, amíg rá nem találtam egy jól használható megoldásra. Hogy ez nekem miért nem jutott eszembe?

Az ismétlés a tudás atyja

A tanulás során az alábbi szakaszokon megyünk keresztül:

  • információ szűrése – mit tanuljunk, jegyezzünk meg
  • kódolás – megértjük, feldolgozzuk, rendszerbe helyezzük az információt
  • tárolás – ismételjük a tanultakat
  • előhívás – haszáljuk a tanultakat

Az információt a feldolgozást követően el kell tárolni. Ahhoz, hogy ez tartósan megmaradjon a memóriában, még a felejtés fázisa előtt meg kell erősíteni a tanulás során kialakított agyi kapcsolatokat, azaz ismételni kell. (Itt olvashatsz a memória működéséről.)
Jó, ha minden lépéshez van valami biztos módszerünk, így természetesen azzal is tisztában kell lenni, hogy mit mikor ismételjünk át. Ehhez pedig nem árt, ha van egy tervünk és egy rendszerünk.

Hogyan tudod gyermekedet segíteni az ismétlésben?

Jegyzetek

A naponta bővülő vázlatok, tanulókártyák mindegyikét más és más időben érdemes ismételni. Ehhez ki kell alakítani egy rendszert, különben a jegyzethalmazok káoszában eltűnik a gyermeked. Akár az is előfordulhat, hogy egyes dolgokat naponta ismétel, míg másokra sosem kerül sor. Vagy hagyja az egészet és inkább feladja. Ezt elkerülendő érdemes bevezetni egy rendszert.

Milyen a jó ismétlési rendszer

Ismételni a megtanultakat egyre ritkuló ütemben érdemes, az alábbiak szerint:

  1. Megtanulja gyermeked, amit szeretne/kell és elkészíti a képet -valójában vagy gondolatban -, ami támogatja a megjegyzést. 10 perc szünet után átismétli a tanultakat.
  2. Ha végzett a napi tanulással, aznap este nézze át az anyagot!
  3. Másnap ismétlelje!
  4. Egy hét után újra ismételje!
  5. Egy hónap múlva újra vegye elő a tanultakat!
  6. 6 hónap után utoljára elevenítse fel, amit korábban tanult!

Ez a ritmus nem kőbe vésett. Van olyan elképzelés, miszerint 3 nap és 3 hónap után is szükséges egy ismétlés.
A lényeg: egyre ritkuló ütemben ismételjen gyermeked és akkor is ismételje át az tudnivalókat, amikor már úgy érzi, hogy tudja. Addig, amíg nem tudja, a folyamatot tanulásnak hívjuk és nem ismélésnek.

Az hatékony ismétlés kivitelezése

Az ismétlésre bármilyen rendszert kialakíthattok, a lényeg, hogy tudjátok követni a menetét és azt ismételjétek, amit szükséges. Arról viszont ne feledkezzetek meg, hogy minden nap ismétléssel kezdjétek a tanulást és azzal is zárjátok le!

A számomra szimpatikus módszert Christan Grüning: Az eredményes tanulás titkai c. könyvében találtam. Világos, jól követhető rendszert ír le a könyvben az eredeményes tanulás egyéb praktikái mellett. Ezt ismertetem itt röviden.

A Grüning féle ismétlési rendszer

Grüning mappákban tárolja az ismétlésre váró anyagokat. Külön mappa van a következő napi ismétléshez, az 1 hét múva esedékes ismétléshez, az 1 hónap múlva esedékes ismétléshez. A 6 hónap múlva esedékes ismétléshez már nem külön mappát használ, hanem abban a dossziéban gyűjti az anyagot, amiben véglegesen helyet fog kapni a jegyzet. Ehhez az alábbi rendszert használja:

Napi ismétléshez

Van 14 mappa (ha csak hétfőtől péntekig szeretne tanulni gyermeked, akkor 10 mappa), mindegyiken a napok nevével, valamint egy 1 vagy 2 számmal.
hétfő 1 – hétfő 2
kedd 1 – kedd 2
….
….
Ide fognak kerülni az 1. és 2. ismétlésre szánt anyagok minden nap. A tanulást a nap1 és nap2 mappa ismétlésével érdemes indítani.
A nap1 mappában kerülő vázlatokat a tanulást követő napon kell ismételni (ha hétvégén nem tanultok, akkor a pénteken bekerült anyagot hétfőn esedékes átnézni).
A nap2 mappa tartalmát pedig 1 héttel a bekerülést követően fogjátok ismételni.

Havi ismétléshez

Van további 4 mappa 1. 2. 3. 4. számozással.
Ide fognak kerülni a 4 hét múlva esedékes ismétlésre szánt anyagok.
Tehát ide kerülnek a nap2 mappákból egy héten keresztül a vázlatok. A hét végére az egész hét anyaga ebbe a számozott mappába kerül.
Ezt a számozott mappát pontosan 4 hét múlva kell elővenni egy előre kiválasztott napon. Minden héten ezen a napon a 4 héttel korábbi anyagot kell átismételni a soron következő számozott mappából.

Féléves ismétléshez

Egy nagyobb irattartó, ahova a havi ismétlést követően kerülnek a jegyzetek. Ebben a mappában már tematikusan vannak lefűzve az anyagok, ez a végleges tárolási helyük a vázlatoknak. Az ebben lévő „friss” anyagokat nézitek át a féléves ismétés során.
Válasszatok ki erre egy adott napot a hónapban. Ezen a napon a 6 hónappal ezelőtt tanultakat esedékes ismételni.

Ha az összes lépéssel megvan gyermeked, akkor ezután már nagy eséllyel nem felejti el a tanultakat. Ha mégis, akkor rövid, emlékeztető ismétléssel gyrsan fel tudja idézni.

A kezdő lépések a gyakorlatban

Vegyünk mondjuk egy keddi napot, amikor elkezditek használni a módszert. Mivel most kezditek, minden mappa üres. Így történik a mappák feltöltése:

  1. A tanulás fázisa
    Gyermeked megtanulja a keddre szánt tanulnivalót, közben elkészíti a vázlatot, ami segíti majd az ismétlést.
    Amint készen van a tanulással és vázlattal, a vázlat alapos átnézése után beteszi azt a kedd 1 mappába. Ide kerül a nap folymán minden tanult anyag.
  2. Este vegyétek elő a kedd 1 mappát, ismételjétek át és máris mehet a tartalma a szerda 1 mappába.
  3. Másnap reggel a tanulást kezdjétek az ismétléssel.
    Vegyétek elő a szerda 1 mappát és nézzétek át, hogy mit tanultatok előző nap. Ha a tanulás erdeményes volt, akkor pár perc elég az ismétlésre. Ha ennyi nem elég, akkor előző nap nem sikerült megtanulni a tervezett dolgokat. Ezt korrigálni érdemes.
    Ha készen vagytok az ismétléssel, akkor ezt az anyagot leközelebb 1 hét múlva szerdán kell átnézni, így mehet a jegyzet a szerda 2 nevű mappába.

Ez menjen így egész héten, minden nap ismétléssel kezdve, és minden este ismétléssel fejezve be. A héten minden

Következő szerdán a menet:

  1. Vegyétek elő a szerda 2 mappát és ismételjétek át. Ami innen kiderül, azt tegyétek át a heti 1. számú mappába, ahol azokat a témákat kell gyűjteni, amit 4 hét múlva kell újra ismételni. A héten minden nap a heti 1. mappába fog kerülni az összes vázlat.
  2. A szerda 1 mappát nézzétek át és menjen a tartalma a szerda 2 mappába.
  3. Szerda 1 mappába kerülnek az új anyagok, este pedig ismétlés utánátkerülnek a csütörtök 1 mappába.

Ezzel szépen feltöltődnek a havi ismétlés mappái is.

Egy hónap múlva
Az 1 hónap múlva esedékes ismétléshez minden héten jelöljetek ki egy fix napot, amikor is előveszitek az aktuális, 4 héttel azelőtti, heti számozott mappát. Ezen a napon azzal kezdjétek az ismétlést. Majd jöhet a napi ismétlés.

6 hónap múlva
Ugyanez lesz az eljárás a 6 hónapos ismétléshez, ott havonta legyen egy fix napotok erre.
A hónap erre kinevezett napján vegyétek elő a 6 hónapos ismétlés mappáját és nézzétek át . Utána jöhet a napi ismétlés.

Ez így elég bonyolultan hangzik, de rosszabb leírni, mint megcsinálni.

Öszefoglalva

tehát az ismétlés menete, ami után már kialakult a napi rutin.

  1. A hónap arra kijelölt napján kezdjetek a féléves ismétléssel. Ami jól megy, azzal nincs több tennivaló.
  2. A hét erre kijelölt napján nézzétek át a soron következő heti mappát. Amit tud gyermeked, az mehet a végleges tárolóba.
  3. Minden nap vegyétek elő az adott nap2 mappát és amit tud gyermeked, az mehet a 4 hetes ismétlés megfelelő mappájába.
  4. Minden nap ismételjétek át az adott nap1 mappa tartalmát és ami megy, az menjen tovább a nap2 mappába.
  5. Tanulás közben készült jegyzeteket tegyétek a nap1 mappába.
  6. Este nézzétek át a nap1 mappát és menjen a tartalma a következő nap1 mappába.

Ezt leírni hosszabb volt, mint megtenni. Az ismétlésre szánt idő anyagonként pár perc naponta, amennyiben a tanulás során megfelelő alapossággal sikerült elajátítani a tanultakat.

Mi legyen azzal, amire nem emlékszik a gyermeked?

Ugyanaz, mint a szókártyás doboz kérdéses elemeivel. Vissza az nap1 mappába. Természetesen ennek csak akkor van értelme, ha a mappába kerülés előtt újratanulja gyermeked az elfelejtett/meg nem tanult anyagot.

Arról, hogyan tudja gyermeked az ismétlést a tanulás napi rutinjába elhelyezni, itt írok.

Kép forrása: Pexels képe a Pixabay -en.