Az előző bejegyzésben írtam egy módszerről, amivel meg lehet jegyezni új szavakat. Most azt nézzük meg, mit lehet tenni, hogy meg is maradjon hosszútávon az, amit előzőleg sikerült megtanulni.
Veled is történt már olyan, hogy utánaolvasol, kipróbálod, megcsinálod, és azt hiszed, hogy azért, mert egyszer láttad, megértetted, kipróbáltad, már mindig menni fog. Aztán 3 hét múlva kiderül, hogy már jó esetben is csak nagyjából tudod azt, amit előzőleg megtanultál.
A felejtés teljesen természetes dolog. Azonban tehetünk azért, hogy amit egyszer (rendesen) megtanultunk, az meg is maradjon.
Megfelelő módon, kitartással, akár remek játékokkal is elérhető, hogy a tanultakat elmélyítsük, és az ismeretből valóban tudás legyen. Ebben a folyamatban gyermekednek is tudsz segíteni.
A hatékony ismétlés a mennyiségben, a minőségben és az ismétlés rendszerében rejlik. (Az emlékezet működéséről itt írtam, ha érdekel bővebben.) Pár szóban álljon a tanulás folyamata.
Jól látható, hogy az ismétlésnek elég fontos szerepe van a tanulási folymatban, illetve az is látszik, hogy az ismétlést egyre ritkuló ütemben érdemes végezni.
A szavak ismétlésére eleinte több alkalmat érdemes szentelni, mint egy átlagos megtanulandó anyagot illetően. Azért, mert az apró szavak, egymástól inkább függetlenek, mint összefüggő, logikus egységet alkotnak, így a megjegyzésük is több energiát igényelhet.
Az előző posztban bemutattam a kulcsszó módszert a szavak megjegyzésére, valamint azt is, hogy mi az a szókártya. Ha jól csinálja meg gyermeked a szókártyákat, akkor nyert ügye van, mert gyakolatilag készítés közben megtanulja a szavakat, és az ismétlésre szánt időt tényleg „csak” ismétlésre és nem újratanulásra kell fordítani. Most azt fogjuk megnézni, hogy mit lehet kezdeni a szókártyákkal.
Alapvetően ugyanaz igaz a szavak ismétlésére is, mint a minden más ismétlésre, ahogy fentebb írtam. Egy ponton azonban mégis eltér. Érdemes a szavak ismétlésére több alkalmat szánni, mint a logikailag jól felépíthető egységek ismétlésére. Mivel az önálló szavakat nem rendszerben tanuljuk, nehezebb kötni a meglévő infomációkhoz. Emellett a szavak használatakor, elsősorban beszéd közben, nincs idő godolkodni, tehát azonnal kell, amire szükségünk van.
A szavak ismétlésénél az 1 hetes ismétlést előzze meg plusz 3 „másnapi ismétlés”. A továbbiakban a technikai kivtelezését írom le.
Az elkészített szókártyáknak legyen egy rendszerező doboza. (Alternatív megoldások a bekezdés végén.) Erre tökéletesen alkamas egy üres cipősdoboz, amiből ti magatok tudtok szókártya dobozt készíteni.
A szókártyák rendszerező doboza egy 4-5 fakkos doboz legyen. 4 vagy 5, attól függően, hogy gyermekednek hány ismétlésre van szüksége.
(A mi szókártya dobozunk belseje kicsit extra a változtatható fakkok miatt. Csak azért lett ilyen, mert az egyik boltban találtam rengeteg kidobásra váró tárolót, és elkértem belőle párat. )
Mindegyik fakkban adott rendszer szerint fogjátok tárolni a szókártyákat. Az új szavak mindig az első fakkba kerülnek.
A kártyák bekerülnek a dobozba.
Az elkészült szókártyákat megjegyzés után tegyétek be az első fakkba.
1. ismétlés
Este jöhet az első ismétlés. Vegyétek ki az első fakkból a kártyákat, és amit fel tud idézni gyermeked, azt rakjátok át a 2. fakkba. Amit nem, azt próbálja meg újra felidézni és maradjon az 1. fakkban.
2. ismétlés
Másnap kezdjétek az ismétlést a 2. fakkal. Ami megy, az mehet a 3. fakkba, ami nem, az az asztalra. Ha a 2. fakk kiürült, akkor jöjjenek az 1. fakk szavai. Ami megy, mehet a 2. fakkba, ami nem, az az asztalra.
Az asztalon összegyűlt kupacot nézzétek át! Tanulja meg gyermeked újra, ami nem ment majd menjenek a kártyák újra az 1. fakkba. Ide kerüljenek majd a nap folyamán tanult új szavak is.
3. ismétlés
Következő nap ugyanez, azzal a különbséggel, hogy most a 3. fakkban lévő szavakkal kezdjetek. Amit tud gyermeked, az menjen tovább, amit nem az asztalra. A végén pedig az asztalon lévő szavak újratanulás után mehetnek az 1. fakkba.
És így menjen tovább
a folyamat, amíg ki nem kerülnek a szavak a dobozból.
Mindig a legnagyobb sorszámú fakkal kezdjétek az ismétlést! Amit tud a gyermeked az mehet eggyel feljebb, amit nem, az megy vissza az 1. fakkba.
A végén pedig legalább 3, szükség esetén több ismétlés után kikerülnek a szavak a dobozból.
Folytatás
A kikerült kártyákat 1 hét múlva, majd 1 hónap múlva, végül 6 hónap múlva szükséges újra ismételni ahhoz, hogy az információ véglegesen rögzüljön.
Ha a nehezen megjegyezhető szavakat csak ismételgeti a gyereked, és azok újra és újra az első fakkban kötnek ki, akkor a módszer semmiben sem különbözik a magolástól. Ami időpazarlás és általában haszontalan is, mert az új információ nem kötődik semmihez és nem is használható semmire.
Ha nem megy a megegyzés, akkor érdemes új képet, új hívószót alkotni a szavakhoz.
Ha nem sikerült megjegyezni, hogy az alma spanyolul manzana, amiről itt írtam, mert nem elég eleven a kép a piaci kofával, akkor próbálkozzatok a menzával. Ha az sem, jöhet a manzárd szoba, vagy az, hogy „mán zárva a a bolt, ma nem tudsz almát menni”, vagy „lehet vajon kapni almát ma az Alzában”? Mindegy mi a kapocs, a lényeg, hogy működjön az asszociáció és előhívja a keresett információt.
A legjobb kulcs az, ami a gyermekednek mond valamit, ami neki fontos, vagy számára vicces, logikus, kreatív.
Ha így sem megy, akkor érdemes más módszert keresni a szavak megjegyzéséhez.
Mivel a dobozból való kikerülés után még dolgotok lesz a szavakkal, tegyétek be őket egy borítéba. Minden nap egy új borítékba.
A hosszútávú megjegyzéshez még 3x kell elővenni ezt az adag szókártyát. 1 hét múlva, 1 hónap múlva, 6 hónap múlva.
Ezt a borítékot pedig tegyétek az egy hét múlva esedékes ismételnivalók közé. Ehhez, illetve a további ismétlésekhez szükség lesz egy másik rendszerező dobozra. Lehet ez másik cipősdoboz kissé eltérő belsővel vagy borítékok, mappák, kiürült müzlis dobozok, iratrendező.
A lényeg, pontosan tudjátok, hogy mikor kell elővenni újra a tanultakat az ismétléshez: 1 hét, 1 hónap és 6 hónap múlva.
Sokáig nem volt elképzelésem, hogy a gyakorlatban hogy is lehet kivitelezni ezt a fajta rendszerezést. A megoldásban mutatott utat a Christian Grüning: Az eredményes tanulás titkai című könyve. Grüning ismétlési rendszeréről itt olvashatsz, ha te sem látod magad előtt az ismétlés rendszerét.
Azért, mert azt gyakorolja gyermeked, amit a leginkább szükséges gyakorolnia.
Ami megy, azt tovább rakja egy fakkal. Ami nem megy, az megy vissza újra és újra az elejére. Minél nehezebben tud megjegyezni egy adott szót, annál gyakrabban foglalkozik vele. Amit pedig tud, arra nem kell feleslegesen pazarolnia az idejét.
Bármi, ami nektek megfelel. A szókártyákat tárolhatjátok
Minden jó, ami egyértelműen mutatja, hogy mikor kell velük legközelebb foglalkozni.
Kép forrása: School photo created by wayhomestudio – www.freepik.com