Szavak

Szótanulás 1 fázis: a megjegyzés

  • 2021. április 4.
Szavak
Napi fél óra szótanulással szépen gyarapodik gyermeked szókincse? Ötös a dolgozat és hosszútávon is fel tudja idézni gyermeked a tanult szavakat? Az új szavakat könnyedén előhívja, amikor csak akarja ? Ha a fentiek mindegyikére igennel válaszoltál, ne is olvass tovább! Feltehetően semmi tennivalód nincs ezzel a bejegyzéssel. Ha mégsem, akkor itt olvashatsz néhány gondolatot és egy gyakorlati megvalósítását annak, hogy hogyan lehet szavakat tanulni.

Tanárnő, én készültem! – avagy a megjegyzés és a felidézés

Bizonyára veled is történt már olyan, hogy hallottál, egy szót és elsőre örökre megjegyezted úgy, hogy bármikor elő tudod hívni. De jó is lenne, ha minden szükséges információ ilyen hatékonyan rögzülne.

Legtöbbször azonban ez nem megy ilyen egyszerűen. A szavakat meg kell tanulni, a tanultakat el kell tárolni és szükség esetén elő is kell tudni hívni őket. Az ereményes tanuláshoz egyik lépést sem lehet kihagyni.

De gondolom az is előfordult már, hogy megjegyeztél egy szót a hangzása alapján, de nem tudod mit jelent. (Ingyom-bingyom-táliber, tutáliber máliber, galambocska. )
Vagy amikor ott van a nyelved hegyén a szó, de mégsem akar előjönni. Ismerős, amikor az előhívással van a nehézség?
Vagy éppen megtanultál egy szót vagy valami mást, de hetek múlva sehol sem volt az egész.
Ezeket az epizódokat hatékony tanulási módszerekkel csökkenteni lehet. És ezt gyermekednek is meg tudod mutatni.

A szótanulás sajátsága

A szótanulás sajátossága, hogy apró információk halmazát kell megjegyezni, teljesen különálló egységenkét. Még akkor is kicsi és független egységekről beszélünk, ha szókapcsolatokban tanuljuk a szavakat.
Ezeket a kicsi egységeket kell(ene) kapcsolni meglévő tudáshoz, tapasztalásokhoz.
Miért kell kapcsolni? Mert így könnyebb előhívni vagy egyáltalán magunkhoz ragasztani a megtanulásra váró információt.

Szavak esetében rendkívül fontos a gyors előhívás, hiszen beszéd közben nincs idő gondolkozni azon, hogy melyik is az a szó, amit éppen keresünk. A helyes megjegyzés és a rutin (gyakorlás) hozza magával a gyors előhívást.

De mi az ami segíthet ebben gyermekednek? Az (egyik) megoldás a:

Kulcsszó módszer és szókártya

A kulcsszó módszer (vagy más néven hívószó technika) és a szókártyáka kombinációja hatékony eszköznek bizonyul.

A kulcsszó módszer segít abban, hogy gyermeked könnyebben (= előhívható módon) megjegyezze a szavakat.
A módszer lényege, hogy a megtanulandó idegen szó jelentése és a hangalakja között keresünk kapcsolatot.

A szókártya egy kis kártya egyik odalán az idegen szóval, kifejezéssel, másik oldalon a kulcsszóval egy remek fizikai (esetleg elektronikus) eszköz a kulcsszó módszerrel kitalált kapcsolat rögzítéséhez és az ismétléshez.

Ez most elég elvontan hangzik, mindjárt megnézzük egy példán keresztül, hogy hogy is működik ez a gyakorlatban.

Hogyan segítheted gyermekedet a szavak tanulásában?

Készíts vele szókártyákat.
A saját készítésű szókártyák technikailag az előhívást könnyítik meg, és ha nagy gondot fordít gyermeked arra, hogy hogyan kerülnek a szavak a kártyára, akkor gyakorlatilag már a szókártyakészítés közben megjegyzi a szavakat. Amikor olyan cikket olvasol, hogy hogyan tanulj meg 150 szót 1 óra alatt (nagyon érdemes elolvasni a cikket), akkor többnyire a szókártya módszerét írja le a szerző. Az előkészítés fázisa nélkül.

Hogy néz ki a szókártya és mi kerüljön rá?

A szókártyák pici kártyák, névjegykártya méretűek vagy akár kétszer akkorák. Egyik oldalukon az idegen nyelvű szó és/vagy kifejezés szerepel, másik oldalon pedig a szóra utaló információ van.
Azért írtam szóra utaló információt, mert lehetőség szerint a szókártyán nem az idegen nyelvű szó és annak a magyar fordítása kell, hogy szerepeljen. Bár ez is egy lehetőség.

Például, ha gyermeked meg akarja tanulni azt a szót, hogy alma, akkor érdemes az egyik oldalra felírni az idegen nyelvű szót, a másik oldalra pedig nem odaírni, hogy alma, hanem lerajzolni az almának a képét. Elvégre miközben beszélünk nem szavakat fordítunk, hanem gondolatokat közvetítünk.

Ez elég egyszerűen hangzik egészen addig, amíg ábrázolható dolgokkal kerülünk szembe.
Kicsit nehezebbnek tűnik az olyan szavaknál amiket nem egyszerű képileg megjeleníteni. Mint például az olyan szó mint képzelet. Ha elég jó a képzeletetek ahhoz, hogy ezt a szót lerajzoljátok, tegyétek meg. Ha nem, akkor végső esetben megfelel az is, hogyha egyszerűen odaírjátok a magyar megfelelőjét a szónak.
Ennél azonban sokkal jobb a kulcsszó módszert alkalmazni. Mert attól, hogy leírja gyermeked a szót, még nem fogja megjegyezni. Erre való az ismétlés. De kapaszkodó nélkül az sem lesz egyszerű. Ha viszont a kulcsszót írja fel, akkor máris megvan a kapcsolat a tartalom és forma között. Rögtön írom azt is, hogy ez mit jelent.

A kulcsszó technika, avagy hogyan kerüljenek a szavak a szókártyára

Mint fentebb írtam, a szókártya egyik odalára az idegen nyelvű szó kerüljön, a másik oldalára egy utalás a szóra, vagy ha más nincs, maga a szó vagy kifejezés.
Ha gyermekednek meg akarod mutatni a szókártyák készítését, törekedjetek arra, hogy figyelemfelkeltő, érdekes legyen a szókártya és feltétlenül tartalmazza a kulcsot a szóhoz.

Valami élénk, bolondos, vicces, őrült képet képzeljetek el a szóhoz és rajzoljátok le! Ha nem megy a rajzolás, akkor írjatok le egy mondatot, az elképzelt képről.
Hogy a lehető legkönnyebben meg tudja jegyezni gyermeked a szavakat, ezen asszociációk kitalálására érdemes időt és energiát fordítani. Emellett nagyon fontos, hogy olyan asszocióció kerüljön a kártyára, ami gyermeked számára jelentős!

Példa szókártyára

Nézzünk meg egy konkrét példát szókártyára, illetve a kulcsszó technikára.

A megjegyzendő szó legyen az alma idegen nyelven.

Der Apfel

Az alma németül der Apfel. Bizonyára ivott már gyermeked, vagy látott már boltokban almalét. Rajzolhat a kártyára egy almaleves dobozt, amire rá van rajzolva az alma és rá van írva hogy Apfelsaft. Ha ezt gyermeked valaha is megfigyelte és ismerősen cseng számára, akkor máris megvan a kulcs a megjegyeznivalóhoz.


La manzana

Nehezebb a helyzet, ha például spanyolul kell megjegyezni az alma szót, ami la manzana. Magyarországon aránylag ritkán találkozunk olyan almalével, aminek az oldalára az van írva, hogy jugo de manzana. És ekkor kap igazán nagy szerepet a képzelet.

Próbáljátok meg valahogyan hozzákötni az almát a manzana szóval.
Nem kell egy az egyben a szót megtalálnod, de valamit kell, amiről eszébe fog jutni gyermekednek a szó.

Például azt mondom, hogy ma az alma 10 Ft-ba kerül. Ebben ugyan sehol nincs benne a manzana szó, viszont, ha kimondjátok azt a mondatot, hogy ma az alma 10 Ft, azaz „maazalma” 10 Ft, akkor a hangzása kis gyakorlás után előhívja neki a manzana szót. De hogyan?
Képzelje el gyermeked, hogy kimentek a piacra és láttok egy halom, illatos, piros almát, ami mellett az árus hangos, fülsértő hangon kiabálja, hogy ma az alma 10 forint!
Képezelje el a képet, amilyen élénken csak tudja és élje bele magát a helyzetbe. Utána mehet is a kép a szókártyára. Nem kell hozzá tudni rajzolni. Nézd az enyémet ! 🙂

Legközelebb, amikor arra gondol, hogy hogy van spanyolul az alma akkor eszébe jut ez a kép, amin a piacon a kofánál ott van a hatalmas halom gyönyörű, piros vagy éppen zöld alma, nagy kupacban felhalmozva. Érzi az alma finom illatát, a piac nyüzsgését és hallja, amint a kofa kiabálja, hogy ma az alma 10 ft. Ez a kép meg fogja hívni számára a manzana szót.
(Menet közben az jutott eszembe, hogy a menzán alma volt ebédre 🙂 )

Ez a hívószó vagy kulcsszó technika lényege.
Egy szót hangalakját és jelentését összekötöd egy kép segítségével, és amikor használni akarod, az általad elképzelt kép előhívja a kívánt szót.

Nem kell egy az egyben elbújtatni a tanulandó szót a hívószóban, elég ha hasonlít hozzá vagy egyszerűen csak valamiért eszedbe jut róla. Az agyad ki fog segíteni, amikor kell, és kis gyakorlás után tudni fogod jutni a megfelelő szó. Rögtön tehettek is egy próbát vele.

Mi a helyzet a fogalmakkal, amiket nem lehet lerajzolni?

Ez esetben nem kell rajzolni. Elég egy jó szó vagy mondat, ami segít a megjegyzésben.
Nézzük meg a fogalom szót, ami németül der Begriff. Nekem erről a griffmadár jut eszembe, amit akár le is lehetne rajzolni, de én nem tudom.
Így az egyik oldalra leírom, hogy
fogalmam sincs, hogy hogy került be ide (a szobába) egy griffmadár és ezt el is képzelem.
Erről eszembe fog jutni, hogy németül a fogalom: der Begriff

Bizonyára most azt gondolod, hogy ez mind szép és jó, de rengeteg időt emészt fel, mire elkészülnek a szókártyák.

Ez több idő, mint kiírni a szavakat !?

Ez való igaz, hogy egy szókártya elkészítése lényegesen több időbe telik, mint fogni a szótárfüzetet és beleírni a szót magyarul és idegen nyelven és kész. Persze nyilván nem lerakod utána a szótárat, hanem megfogod átnézed. Fordítod a szavakat ide-oda és nagyon sok szót meg tudsz jegyezni.
De még akkor is több idő, hiszen a szókártyákat is át kell nézni, miután elkészültek.

Ha az első találkozástól a végleges megtanulásig eltelt időt nézzük, nagyjából ugyanaz lesz a mérleg eredménye. A kulcsszó technikával a képet „legyártani” lényegesen hosszabb idő, mint egyszerűen kiírni a szavakat. Viszont többnyire igaz, hogy lényegesen hatékonyabb a megjegyzés, mint amikor csak simán kiírjuk a szavakat. És mivel a kulcsszó sok kapaszkodót ad mind a megjegyzésben, mind az előhívásban, később ritkábban kell újratanulni a szavakat, így az ismétlésre kevesebb idő megy el.

Mennyi idő a képeket kitalálni?

Eleinte sok. Különösen akkor, ha nem szoktatok ehhez hasonló dolgokat csinálni. A jó hír azonban az, hogy minél több szóhoz készítetek asszociációt, annál rutinosabbak lesztek, és annál könnyebb lesz ezeket a kapcsolatokat létrehozni. Ebben segítséget nyújhat Edward de Bono: A kreatív elme című könyve is. Olyan játékok vannak benne, ami segít kapcsolatot teremteni különböző dolgok között.

Összességében véve a kulcsszó módszer egyáltalán vesz több időt vesz igénybe, mint a hagyományos idegen szó – magyar szó ismételgetése módszer, azonban jól kivitelezve élveztesebb és hatékonyabb.

Mi a helyzet az imétléssel?

Ismétlés nélkül a szókártyán lévő szavakat sem fogja tudni tartósan megtanulni és rutinosan használni a gyereked, így azt nem lehet megúszni. Hányszor és hogyan érdemes ismételni azt a ebben a bejegyzésben írom meg.